Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

globe tobacco company

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• globe tobacco company

jag undrar om någon vet något om den här tobaksburken den är gjuten i två delar och har texten GLOBE TOBACCO COMPANY DETROIT & WINDSOR PATOCT och något osynligt och 1882 den är 17.5 cm hög och ca 12 cm i diameter på det bredaste stället är det någon som har någon ide om ålder på den?
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Jag vet väl inget om burkens ursprung harley,
    men är det gjort för ett gängat lock tro?
    har du skarv på gängorna,
    om den är maskingjord så är det ju märkligt att den är grovslipad i mynningen,
    du får kolla lite på den
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

jo det är skarv på gängorna hirvi och den är slipad uppe i kanten och det är riktigt fint slitage i botten, globe tobacco company grundades 1871 och lades ner 1925 så burken bör ju vara tillverkat mellan 1882( som står gjutet på burken) och 1925 då företaget lades ner
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ja slitaget ser ju fint ut i botten harley,
        det tyder ju på att burken är munblåst /fastblåst) i form,
        sedan sprängd och slipad kant, om den inte är diamantkapad,
        men det kom väl på mitten av 1900 talet,
        gänger var alltid trögblåst att få ut i formen,
        vi hade tryckluft till hjälp i pipan när kraften sviktade
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Ja slitaget ser ju fint ut i botten harley,
          det tyder ju på att burken är munblåst /fastblåst) i form,
          sedan sprängd och slipad kant, om den inte är diamantkapad,
          men det kom väl på mitten av 1900 talet,
          gänger var alltid trögblåst att få ut i formen,
          vi hade tryckluft till hjälp i pipan när kraften sviktade
          Hirvi
          jag vet inte men det vore osannolikt att något glasbruk skulle tillverka något till ett företag som är nerlagt?

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
            jag vet inte men det vore osannolikt att något glasbruk skulle tillverka något till ett företag som är nerlagt?
            Den kan väl vara gjord under dom åren du nämde harley'
            Hirvi

Comment

Globe Tobacco Jar

Hej Harley!
              Your Globe jar is a long way from home. It is a fairly common item in the US. However, the US version only reads Detroit and is not embossed with Windsor. Your jar is possibly a bit later production when the product was exported across the river from Detroit to Windsor Ontario Canada. Enclosed pic of a complete jar with lid-handle.
              Mhv,
              Sam
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av UncleSam Visa inlägg
                Hej Harley!
                Your Globe jar is a long way from home. It is a fairly common item in the US. However, the US version only reads Detroit and is not embossed with Windsor. Your jar is possibly a bit later production when the product was exported across the river from Detroit to Windsor Ontario Canada. Enclosed pic of a complete jar with lid-handle.
                Mhv,
                Sam
                thank you uncle sam it was fun to see a jar with original lid-handle now i must keep my eyes open for the lid and maby i got to find some
                Last edited by harley; 2009-11-21, 17:29.

Comment

Working...
                X