Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Strömberg

Har en bekant med ljusstake signerad Strömberg P 58. Utgår ifrån att det är Strömbergshyttan. Gerda S ? och 58 är det årtalet. Vad står P för? Tacksam för svar.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jo, man har ofta skrivit endast Strömberg i st f att skriva ut hela ordet Strömbergshyttan i signeringen.
    P står för ljusstake och numret är inte årtal. Det är ett modellnummer och produkterna numrerades i stigande nummerföljd allt eftersom modellerna ritades.

Det finns produktkataloger att köpa på auktion då och då, men de som har sådana har uppgett här på forumet att det inte anges resp. formgivare där - tyvärr.

Jag har behandlat detta ämne och visat en bild om detta tidigare här på PES, och visar nu på nytt den bilden.
    P 50 där är designad av Asta Strömberg (Gerdas svärdotter). Därför förmodar jag att även din P 58 är ritad av Asta. Kan du visa en bild?
    Karaffen E 51 i bilden har ett för karafferna lågt nummer och är en av Gerdas många alster från hennes mycket produktiva period på Strömbergshyttan 1933 och framåt.

Den legendariske glasbruksdisponenten Edvard Strömberg avled 1946. Då flyttade Gerda till Växjö - och ledningen för bruket togs då helt över av sonen Eric, och sedermera av dennes hustru Asta. Gerda ritade inte så mycket nytt efter 1946, även om många av hennes modeller forsatt producerades. Asta däremot designade då ett stort antal modeller - särskilt efter maken Erics död 1960.

Här finns bild på Atas lusstakar P 50 och PXX: http://www.precisensan.com/antikforu...t=9174&page=16
    (Jag saknar tyvärr en produktkatalog, och mina ljusstakar är osignerade. Frågade alltid min äldre bror som var hyttmästare på Strömbergshyttan 1950 - 1979, men han finns inte längre bland oss.)

Exempelvis skålar har modellbeteckning T före numret. Se Gerdas klassiska T 105 med Algenis utmärkta foto i inlägg nr 192 och mitt svar i nr 193: http://www.precisensan.com/antikforu...t=9174&page=20
    Last edited by Rebello; 2009-11-15, 14:03.

Comment

Tack för utförligt och kanonbra svar!! Har tyvärr ingen bild på ljusstaken men det är samma som P 50 på din bild.

Comment

Nu blev jag förvirrad och får forska vidare.
        Först sa du att den är signerad P 58, men sedan att den är lika som P 50 i min gruppbild.
        Den produktbild som är tagen från boken Lindefors - Strömbergshyttan i serien I Glasriket, människan - miljön - framtiden.
        Kan den bildansvarige i den studiecirkeln ha skrivit fel där?
        Enligt den angivelsen har P 50 en fast manschett,
        men den ljusstake du åsyftar är signerad P 58 och har fast manschett?

Betr. årtalet: P 50 designades under andra hälften av 1950-talet och P 58 under början av 1960-talet.

Råkade radera bilden i inlägg nr 2, men den ligger nu här:
        Bifogade filer
        Last edited by Rebello; 2009-11-16, 06:11. Anledning: Om årtal

Comment

Får skapa ännu mer förvirring, då jag läste fel på 8:an, skall vara en sexa!!!

Comment

Jag har nu begåvats med en katalog, men den sträcker sig endast till år 1954 vad gäller bilder - de aktuella ljusstakarna finns inte med.
            Beträffande designår har den en tabell som kopplar modellnumren till sju tidsperioder från 1933 fram till 1962.

Fråga: Har vi någon pesare som har en senare katalog som visar beteckning P XX resp. P YY
            för de båda paren av ljusstakar i bilden nedan?
            Dessa exemplar är alltså osignerade! Den ena modellen är väl den som Ähjt syftar på - och på vilken du nu har läst P 56.
            Produktbladet här ovan borde vara korrekt - kan det inte stå P 50 på "din" ljussstake med fast manschett?
            Vi har många exempel på att dessa signeringar är svårlästa!
            Bifogade filer
            Last edited by Rebello; 2009-11-16, 06:41.

Comment

Ser nu här att den modell som visas på den här sista bilden inte har en rund ljushållare som min bekants ljusstake har.

Comment

Då kan vi kanske summera:
                Ljusstaken P 50 i det bifogade produktbladet med ett urval av Strömbergshyttans sortiment -
                den verkar vid noggrant påseende ha cirkelrund manschett i den fasta ljushållaren.
                Den bör vara designad 1958, enligt kuranten.

Din bekants ljusstake har även den en cirkelrund, oslipad manschett i ljushållaren.
                Men den är signerad P 56 - eller?
                I vilket fall - det är design Asta Strömberg 1950/60-tal.

Min ljusstake i bild är en vidareutveckling av P 50 och har en manschett i ljushållaren,
                vars omkrets har slipats till en regelbunden åttahörning.
                Bra Äjht, att du uppmärksammade den cirkelrunda manschetten på de andra!
                Jag har alltså sett för slarvigt när jag identifierade min slipade som P 50 -
                i bilderna med de fyra ljusstakarna från tråden Strömberg/Strömbergshyttan.
                Bifogade filer
                Last edited by Rebello; 2009-11-16, 14:22.

Comment

Hej! Jag har två såna här ljusstakar med åttakantig slipning i manschetten, tyvärr osignerade. Min fru fick dom av sin fasters man, den duktige sliparen Einar Abrahamsson på Strömbergshyttan. Han uppgav att man slipade av kanterna på de ljusstakar där manschetten blivit stött/skadad. Även i produktionen kunde kanterna lätt bli stötta beroende på att de slipades även i benet (underdelen) efter att arbetet i hyttan var klart. Och för att slippa kassera dom så slipade man manschetten kantig istället för rund. Om dessa ljusstakar med kantig manschett fick nytt nummer vet jag inte, men det kan ju vara möjligt?

Edit: Om du hade svårt att skilja mellan siffran 8 och siffran 6 i signeringen, så skulle det ju kunna tänkas att signeringen är lite slarvig och att 6:an ändå ska vara en nolla?
                  Last edited by rebessin; 2009-11-16, 21:35.

Comment

Working...
                  X