Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4 liters glasburk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 4 liters glasburk

Den här hade lämnats till glasåtervinning, synd tyckte jag, så den räddade jag.

Intressant att skarven går även över botten. Något liknande har jag aldrig sett på flaskor. Notera att mynningen är lite sned. Vad ska man tro om åldern och vilket glasbruk som har gjort burken?
    Bifogade filer

Per.
    Tur att denna inte gick till återvinning, det hade varit synd och skam.
    Jag har ingen aning om någonting vad gäller konserveringsglas.
    Ville bara säga att jag har ett liknande utan skarv under. På mitt finns inte heller måttangivelse.
    Skall gå ut i friggen imorgon och kolla närmare och se om jag kan fota, tycker dom verkar likna varandra.

Comment

FD Glasblåsaren

Hej! Ja burken är ju fastblåst, därför denna rand i botten,inte så vanligt att bottenhalvan sitter ihop med väggen,det får ju inte vara något mönster i botten då får man ju inte upp formen, eller att man blir fast i ena halvan med glaset(burken) Häls:Ingemar N
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

FD Glasblåsaren

Hej! Kan tillägga att vissa formar med mycke och grovt mönster kunde få delas upp i sex delbara halvor för att kunna få upp formen utan skador på glaset. Häls: Ingemar N
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jeg har en lignende 29cm høj og 17,5 cm i diameter. Men min er med sandnagle i bunden.
          Min kom hjem endag - det var vist fra affaldspladsen. De har det med at blive smidt ud sådanne nogen

Comment

Är det en formskarv? Kan det inte vara märken efter en hylsa, eller sannolikare en tång, vilken burken hölls fast med när mynningsformen tillverkades?
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Javist er det mærke efter formen.
              Man blæste dem i form, men normalt ville man dreje den rundt så ser du ikke mærket efter formen.Denne kan imidlertid ikke drejes rundt eftersom der er relief i formen 4 L.

Comment

FD Glasblåsaren

När man tillverkade större pjäser ex flaskor & burkar kunde man inte använda puntel, det hade blivit en ostabil historia, men en uppvärmd hylsa sittande på en järnstång som träddes över glaset,sedan kunde man driva glaset till sin form. Häls: Ingemar N

Comment

Det var så jag menade, fastblåsning i form därefter satt i hylsa och med hjälp av denna snurrat fram burkens översta del.
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Fler burkar...

Har räddat ytterligare några från glasåtervinningen:

Två med texten EDA SYLTGLAS "CYLINDER" och volymen (100 respektive 250 centiliter).

En från Surte på 5 liter.

Slutligen en märkt 200 CL och ett R.

Den sista, vilket glasbruk kan det vara? Ryd, Rydefors eller Reijmyre?

Den minsta Eda-burken blev en utmärkt pennhållare, för de övriga saknar jag ännu användningsområde

Comment

Vore fint att se bilder på dem!
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kassa bilder

Här är de fyra burkarna, från Surte 5 liter ner till Eda 1 liter.
                        Bifogade filer

Comment

Användningsområde tycker jag inte behövs. De står för sig själva!
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

Comment

konserveringsglas från danmark??

Hej! Jag e helt ny här. Kom in på detta forum när jag googla på konserveringsglas med texten Kastrup på. Jag har fått en del burkar med lock av en bekant men tyvärr e det inga tätningsringar med o jag vet inte va det e för "hållare" runt locket, för dom fattas oxå. Burkarna e i olika storlekar allt från 2 dec. till 2liter så e det ett blomm mönster på o så står det kastrup. Vore kul om nån visste nått mer om dessa burkar från Edit

Comment

Hej Edit.
                              Ett trevligt sätt att hitta hit.
                              Jag vet tyvärr inget om dina burkar.
                              Här är en länk där vi fotat både lock och burkar (tror jag).

Läs gärna den och se om du hittar något.

Comment

Working...
                              X