Denna fick jag av en vän för länge sedan. Nu kom den fram ur skåpet. Finns det någon som kan berätta lite om den. Känns som 40 - tal. Är den formblåst eller pressglas?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Karaff som förbryllar
Collapse
X
-
Inget pressglas Rubus!
Den är munblåst i en träform troligen, mönstret i den kallas rak optik,
ingen puntel på den, tydligen har dom haft en klämma runt, funkade som puntel, ålder vet jag inte 1940tal kanske blir bra
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
-
Jag tror den är äldre, typen är vanlig runt sekelskiftet men visst kan den vara några årtionden nyare också. Botten är kulslipad, det syns ganska tydligt på andra bilden. Proppen hör inte till då den har en avvikande färg från både kroppen och handtaget.
Comment
-
Legion, den ende som blir glad för kulslipningen
är nog min opteker
ser inget tydligt,
det var ju många sådana runt 1900,
men denna var inte mycket arbetad i mynningen,
vad ser du Rubus
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Nu ser jag vad du ser Legion, tog på mig vidvinkelbrillorna,Ursprungligen postat av Legion Visa inläggNä tydligt kanske var att överdriva
men titta ut mot kanten så syns linjen, nästan hela botten är slipad.
jag låste blicken mera mot centrum,
var är du Rubus, är det så.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Det stämmer nog att proppen avviker.Ursprungligen postat av Legion Visa inläggJag tror den är äldre, typen är vanlig runt sekelskiftet men visst kan den vara några årtionden nyare också. Botten är kulslipad, det syns ganska tydligt på andra bilden. Proppen hör inte till då den har en avvikande färg från både kroppen och handtaget.
Nu är det ju så att jag ser en karaff med 15 kanter.Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggLegion, den ende som blir glad för kulslipningen
är nog min opteker
ser inget tydligt,
det var ju många sådana runt 1900,
men denna var inte mycket arbetad i mynningen,
vad ser du Rubus
Hirvi
Kulslipad eller klämma runt kan man få en förklaring (då jag är novis).
Vet att du skicka en länk om glasrillverkning förut Hirvi,
men jag kan inte hitta den nu.
Men att hela botten är rund och slipad samt buktar inåt med en smal
kant runt
är nu konstaterat med min syn.
Jag gjorde då ett experiment. När jag tittar igenom mynningen
rakt igenom blir saker i omgivningen mycket mindre
(som ett omvänt förstoringsglas)
och då såklart större från andra hållet. Är jag ute o cyklar nu?
Rubus
________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
-
Ja förminskningsglasUrsprungligen postat av Hirvi Visa inläggVi glömmer klämman då Rubus, det har suttit puntel i botten då,
bortslipad, (kulslipad) (Förminskningsglas) Legion ser bra,
glömde vi något
Hirvi
Gärna något om formen rak optik?
Kan den vara svensk månne.
Självklart tackar jag för engagemanget
Last edited by Rubus Arcticus; 2009-10-25, 21:11.________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
-
Letade optikform, dom har varit med förut,
mönstret (optiken) dom raka ränderna i ditt glas,
dom kan vara raka eller vridna, det styr glasblåsaren vilket det skall vara,
man går i denna form medan glasmassan är riktigt varm och blåser till,
där skapas optiken, sedan blåser man i formen som blir en karaff,
det kan vara en träform.
Att den är Svensk det tror jag nog!
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Tack för din alltid intressanta information.Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggLetade optikform, dom har varit med förut,
mönstret (optiken) dom raka ränderna i ditt glas,
dom kan vara raka eller vridna, det styr glasblåsaren vilket det skall vara,
man går i denna form medan glasmassan är riktigt varm och blåser till,
där skapas optiken, sedan blåser man i formen som blir en karaff,
det kan vara en träform.
Att den är Svensk det tror jag nog!
Hirvi
Du har väl blåst några sådana?
Rubus________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
Comment