Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockerpulla och höna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sonia Visa inlägg
    Vilka fina snapsglas! Skulle tro att man dricker dropparna med andakt ut dessa!
    Tack Sonia, det får bli chokladlikör tror jag.

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Grattis Prylsnubben - det var ingen dålig fångst
    Tack Äjth, det var bara att ta fram håven och göra ett stort svep, 10kr st, då har man ju råd med några stycken.

Comment

Likör - dricker man det nu för tiden? Snaps alla gånger skulle jag använda dem till. Och tänk vilket samtalsämne om snapsglas som öppnar sig. Middagskonversationen är räddad tidigt.

Comment

Ursprungligen postat av Sonia Visa inlägg
        Likör - dricker man det nu för tiden? Snaps alla gånger skulle jag använda dem till. Och tänk vilket samtalsämne om snapsglas som öppnar sig. Middagskonversationen är räddad tidigt.
        Jag behagade skämta, Du vet Sonia, det står ju CLOETTA på allihop. FY FÖR SLISKIG LIKÖR.

Comment

Cloetta eller inte, fina är glasen i alla fall!

Comment

Hela fyra stycken likadana rariteter på en gång, det är inte illa p....
            Bra jobbat, och grattis!
            Baileys http://www.google.se/search?q=bailey...w=1024&bih=599 skulle inte smaka höna med de glasen.

Jag har ett par pullor med frågetecken att visa, men de får anstå till uppståndelsen lagt sig, och nytt kackalorum kan vidta.
            Last edited by Gideon; 2012-01-10, 22:45.

Comment

Jag måste erkänna att jag blir grön av avund. Usch, bor Du på loppisar
              Blir Du trött på något glas nån gång kan Du höra av Dig.
              Föresten gratulerar
              DG

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Hela fyra stycken likadana rariteter på en gång, det inte illa p....
                Bra jobbat, och grattis!
                Baileys http://www.google.se/search?q=bailey...w=1024&bih=599 skulle inte smaka höna med de glasen.

Jag har ett par pullor med frågetecken att visa, men de får anstå till uppståndelsen lagt sig, och nytt kackalorum kan vidta.
                Tack Gideon, å vad länge flaskan skulle räcka.............dom rymmer 1.5cl. Men jag har ju fyra, svepar jag dom snabbt, så har jag fått i mig en sexa. Fram med pullorna nu, grabben.

Comment

Är dom såå små?
                  Nåja, även en liten rackare kan täppa till den största trut.

Comment

Jag har tagit bort mitt inlägg med två hönor, och ska flytta den till befintlig eller ny tråd.
                    De hamnade uppenbarligen i fel nisch. Ursäkta.
                    Påskhönor kanske är den rätta benämningen för dem.

Men sockerpullor borde räcka gott som begrepp, utan att använda ordet hönor i sammanhanget. De ser ju adekvat olika ut
                    Last edited by Gideon; 2012-01-11, 10:50.

Comment

[QUOTE=Gideon;203941]De här två pullorna kan båda vara från Italien, och bara den ena är i glas, medan den andra är i lergods. Det gör väl inget? Till deras försvar kan ändå sägas att de är exakt lika i form och detalj.
                      Jag låter de tio bilderna tala för sig själva, och vill gärna höra era synpunkter och funderingar. Ålder
                      Själv har jag ingen aning (även om jag tänker så det knakar), och hönorna kacklade efter en sparand från Tillinge, som jag verkligen ville ha - i en delad auktionspost tillsammans med Polsson.

Pullor onekligen, men inte sådana som innehållit sockerkulor. Titta bara så förnärmad italienskan blir av att hängas ut på denna tråden.

Comment

Redan i tidigare inlägg har jag skrivit om terminologin: Det var inte figurerna som benämndes sockerpullor utan godiset, små sockerkulor som också kallades sockergryn. Tyvärr finns inget riktigt enkelt uttryck för figurerna. Sockerpullebehållare är tungt men får väl duga i brist på bättre. Någon kanske har bättre förslag?

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          Alsterbro glasbruk tillskrivs många av dessa figuriner. I boken Alsterbro Glasbruk har C.W.Scheuts lämnat uppgifter att de tillverkades under 1890-1900. De levererades till Nissen och Cloetta som fyllde dem med sockerpullor.
                          Det står lite vidare om dessa om ni är intresserade.
                          För Cloettafabrikens räkning tillverkades en liten pressad skål på fot.
                          En gång beställdes 500 000 st av denna. Underligt att man aldrig sett någon av dessa
                          DG

Bilderna är lånade ur Alsterbro Glasbruk 1871-1969
                          Såg "Kungen" och "Drottningen" idag som helgjutna reklamfigurer för Nissen och Alsterbro, på "Kungen" står det NISSEN.
                          Hur vanliga är dessa............?

Comment

Denna lilla sockerpillerburk bör väl höra hemma här?
                            Bifogade filer

Comment

Cyklande Tomte Sockerpulla

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                              Har också hört om en lista där det även ska finnas en cyklande tomte uppräknad som otroligt sällsynt.
                              Hej Tingeling!
                              Jag hittade en cyklande tomte i Söndags. Tror du att han är en sockerpulla? Han är rätt storleken i alla fall.
                              Click image for larger version

Name:	candy 015.jpg
Views:	1
Size:	33,4 KB
ID:	554675Click image for larger version

Name:	candy 016.jpg
Views:	1
Size:	31,4 KB
ID:	554676

Comment

Äger den också numera och jag vet inte säkert. Kommer en artikel i en amerikansk tidning snart om svenska sockerpullor av en storsamlare, får se vad han har fått ihop.
                                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
                                X