Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorescens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fluorescens

    Jag håller på att städa upp i alla mina gömmor och slänger en massa grejor.
    Hittade bl.a min UV-lampa. Den är egentligen avsedd för mineralidentifikation och har bara kortvågigt UV-ljus Det är den som mineralfolk använder mest. Jag har även en gammal med både lång och kortvåg men det är en klumpig apparat.
    Var ju tvungen att köpa batterier och testa mina få prylar i uranglas. Hittade då en vattenkaraff som jag inte trodde var uranglas
    Här är bilderna
    Det blå skenet är när uv-strålarna reflekteras i den vita bakgrunden
    DG
    Bifogade filer

  • #2
    Med kortvågigt UV-ljus kan man även skilja på sodaglas och kristall.
    Kristall blir blåtonad
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Den kortvågiga UV-lampan är lite dyrare än de som användes för frimärken , sedlar mm. Man skall också vara lite försiktig att exponera huden för länge. Att titta in i det kortvågiga ljuset är inte heller lämpligt, det kan skada ögonen.
      DG

      Comment


      • #4
        Fantastisk vattenkaraff, målningen är jättefin. Vet du något ursprung på den?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Fantastisk vattenkaraff, målningen är jättefin. Vet du något ursprung på den?
          Nej tyvärr inte, Skulle önska att jag hade ett passande glas till den
          DG

          Comment

          Working...
          X