Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill minnas aatt det stog "Dansk"när jag ropade in den på Sthlm A.V.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vill minnas aatt det stog "Dansk"när jag ropade in den på Sthlm A.V.

    Känner någon igen denna rara härlighet ?
    Jag känner igen formspråket,och tror fortfarande att den är Dansk och av en vad jag tror är gjord av en av de bättre" formgivarna i DK.

    Med hopp om att någon kan rätta mig.

    Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

  • #2
    Till saken hör,att vid normalt ljus,så är skapelsen helt klar.man kan se igenom glasmassan från "topp till tå"
    Så det som ser "grått" ut på bilderna är helt klart i dagsljus.
    Vad kan man kalla denna metod för ? ?

    Comment


    • #3
      Hej?
      Vet inget om vackra vasen, men detta är väl uranglas?
      Har sett lampkupor på jugendamplar med denna effekt i fina blommönster. Skulle inte denna också kunna vara från tiden, början av förra sekelskiftet?
      Hoppas någon kan ge ett klarare svar.
      Mvh Simco

      Comment


      • #4
        Mången tack för ditt svar simco.Att lampkupor med denna effekt har jag sett,men jag tror inte att den är från förra sekelskiftet.....kanske snarare 50-60-tal,och som sagt var,så känner jag igen den,men kan inte placera den riktigt......Men visst vore det trevligt om den kom ifrån det som du skriver.

        Bästa hälsningar.

        Comment


        • #5
          Din vas påminner om per lytkens naeb (näbb) vaser på kastrup holmegaard från 50 talet googla på det
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

          Comment


          • #6
            Hej igen!
            Hittade lite intressant information och historia om uranglas och "vaseline glass",
            som beskriver olika sorters uranglas och hur man får fram effekterna som syns på din vas.
            Hoppas att du finner informationen om beskaffningen på glaset här.



            Comment


            • #7
              Hej och stort tack för alla tips från simco och harley ! ! !

              Jag har sökt på de som ni föreslagit och hittat mycket av intresse.Per Lytkens naeb (näbb) vaser på Kastrup Holmegaard är ju ganska väl dokumenterade.Dock har jag inte sett någon som den jag har.Det värsta är att jag sett en lika dan någonstans.......men kommer inte ihåg var.

              Det här med "uranglas".....är det ovanligt,eller är det en katt bland Hermelinerna ?
              Att ha radioaktiva föremål är väl inte så bra...Även om det är HELT OFARLIGT att placera en blomma i min "karaff" på bordet .

              Kom gärna med mera information och tyckande om denna förmodade karaff av
              Per Lytken,Holmegaard .

              Bästa hälsningar.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av wivi vitamin Visa inlägg
                Hej och stort tack för alla tips från simco och harley ! ! !

                Jag har sökt på de som ni föreslagit och hittat mycket av intresse.Per Lytkens naeb (näbb) vaser på Kastrup Holmegaard är ju ganska väl dokumenterade.Dock har jag inte sett någon som den jag har.Det värsta är att jag sett en lika dan någonstans.......men kommer inte ihåg var.

                Det här med "uranglas".....är det ovanligt,eller är det en katt bland Hermelinerna ?
                Att ha radioaktiva föremål är väl inte så bra...Även om det är HELT OFARLIGT att placera en blomma i min "karaff" på bordet .

                Kom gärna med mera information och tyckande om denna förmodade karaff av
                Per Lytken,Holmegaard .

                Bästa hälsningar.
                Du får ursäkta mina tankar lite nu.
                Jag tycker det är en ganska klumpigt påsatt hänkel.
                Om det är en karaff så undrar jag hur den är att hälla ur då man håller i hänkeln. Den ser inte speciellt välbalanserad ut? Det ser ut som den kräver tvåhandsfattning för att kunna användas som karaff.
                PL:s alster brukar väl vara signerade?
                Tror mera på att det är en vas.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #9
                  håller med dig von sladd det är troligen en vas men per lytkens pjäser är inte alltid signerade (som så mycket annat glas av stora designers) jag har själv både signerade och osignerade pjäser av lytken
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                  Comment


                  • #10
                    Ska genast gå och kolla om man kan hälla upp ett glas vatten i ett selterglas.

                    Återkommer strax med ett resultat.....

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av wivi vitamin Visa inlägg
                      Ska genast gå och kolla om man kan hälla upp ett glas vatten i ett selterglas.

                      Återkommer strax med ett resultat.....
                      Vill bara tipsa om att Whiskey är mera lätthällt än vatten
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

                      Comment


                      • #12
                        Jodå.....nu har jag provat att fylla hela "karaffen" vasen? med vatten och började med ett selterglas,inga problem,inte en droppe kom utanför och det mest intressanta var att den låg så gott i handen när man häller upp.inte en droppe kom utanför.
                        Nästa test blev likörglas,och vasen"karaffen" fyllde jag till knappt hälften,och se till min förvåning.....Det blev en fin liten stråle av Likör(vatten) som kom i en mycket fin stråle,utan att det blev dropp. Det mest intressanta var att den (vasen) karaffen låg MYCKET BRA i handen.Välbalanserad utan motstycke....

                        Vad kan vi lära oss om detta ?

                        Var Per Lytkens en god designer eller är det bara "tur" att man lyckas med att få sitt objekt att fungera så väl ??

                        Till sist: om det nu är Per Lytkens alster.......

                        Comment


                        • #13
                          O,Shit...jag fyllde den bara med vatten.....

                          Ska jag göra om mitt test ? Faran är att jag blir för berusad.....

                          Comment


                          • #14
                            1 hur mycket går det i vasen/karaffen? 2 per lytken är en av danmarks största om inte DEN största glasdesignern 3 googla på kastrup holmegaard så får du reda på mycket
                            Last edited by harley; 2009-10-09, 21:01.
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                            Comment


                            • #15
                              Detta blir mer och mer spännande.....Var ute i köket och mätte upp exakt att den rymmer 1,2 liter.Total höjd,från topp till tå är:39 cm om man inte mäter höjden på hänkel. Mäter man den från fot till toppen av hänkel,så är höjden exakt 41.5 cm.

                              De som jag hittat på nätet är oftast 10 - 15 cm höga och utan hänkel......

                              Comment

                              Working...
                              X