Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors skål och liten vas i kristall?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orrefors skål och liten vas i kristall?

Hejsan!
    Håller på och rensar ur skåpen för att få plats med nya saker som jag gillar.
    Vet någon om den här ljusblå skålen och vasen med i kristall? med etsning i form av en fågel och kvist med blad? Under skålen är det signerat Orrefors kort och gott.
    Mvh Simco
    Bifogade filer

Det Du kallar skål är egentligen en askkopp Fanns i två storlekar, en för cigarettrökare och den större för cigarr och piprökare
    DG

Comment

Tack LasseC!
      Är "vasen" kanske till för tändstickor eller liknande? Askfat i kristall det var grejer det, i dag förpassas alla rökare till skamvrån och får fimpa i en gammal konservburk, om dom har "tur". Inte för att jag försvarar rökningen och dess skadeverkningar men roligt med dessa kontraster

Comment

Hej,

Jag har själv två av dessa askkoppar och har planer på att sälja dom.
        Jag funderar lite på vilka år dessa tillverkades, vad modellen heter och vad som är ett rimligt värde på dom. Är det någon som har information angående dessa?

mvh

Comment

Är den lilla "vasen" så hög att den kan vara en cigarettbägare - om de nu hör ihop?

Motivet är inte etsat, utan figurslipat - något parti kan vara graverat med koppartrissa. Detta är ett finare hantverk än etsning - kräver större skicklighet och resultatet blir bättre. Men du vet nog detta, Simco, och bara slant i ordvalet . . . För den som vill veta mer:

Gravyr och figurslipning, se #95-98 här http://precisensan.com/antikforum/sh...nstglas/page10

Etsning enligt klassisk metod: man bestryker glaset med en vaxhinna i vilken mönstret ritas (ritsas). Sedan doppas glaset i fuorvätesyra som fräter sig ner i glaset där vaxet är avlägsnat. Resultatet blir grunt markerade matta fördjupningar.

Här visas glas med etsat motiv (inte graverat som rubriken där anger). Mönstret på ett etsat glas kan ha ritsats i vaxet med en pantograf eller med en guillocheringsmaskin http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=etsat
          och här finns både en pantograf och pantograferade glas http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=pantograf

Här visar Reijmyre glasbruk de fyra metoder för dekorering som man använder där i dag: http://www.reijmyre.se/Page.aspx?a=2...18412&sm=19120
          Last edited by Rebello; 2011-06-05, 20:05.

Comment

Tack för klargörandet Rebello!

Inlägget om askfatet och cigarettbägaren gjorde jag 2009 och då hade jag tydligen problem med att se skillnaden på en skål och ett askfat än mindre kunde jag avgöra vad som var etsat, graverat eller slipat, ha ha.

Kul att återse denna gamla tråden igen och se att utvecklingen gått framåt vad gäller kunskaperna, tack vare kunniga, pedagogiska och hjälpsamma medlemmar som Du Rebello! Tack för länkarna!

Nikkoz, jag kan tyvärr inte ge dig någon information vad gäller värdet på dessa askfat.
            Jag gav bort setet till min syster.
            Dock tror jag att de är ganska prisvärda om jag säger så.
            De var säkerligen inte helt billiga då det begav sig och jag befarar att avkastningen inte stigit nämnvärt. Dock tycker jag att det vore läckert att ha flera av dessa i olika färger i grupp, att använda som ljuslyktor eller skålar. Har det legat en cigarr och fräst i dem borde de ju tåla lite värme.
            Hoppas att någon kan ge dig ett mer specifikt svar.

Comment

Välkommen till forumet Nikkoz!

Såg nu att detta var ditt första inlägg.

Mvh Simco

Comment

. . . och jag kunde inte se skillnaden på 2009 och "i dag" - reagerade på "etsat" och hade fokus helt på de tillverkningstekniska frågorna - inte på när din tråd var startad!
                Last edited by Rebello; 2011-06-06, 11:59.

Comment

Det är jättebra att du går in och rättar termerna, Rebello!
                  Det kan annars bli missvisande för de som går in och läser i trådarna.
                  Alltid intressant att få ta del av det tekniska.

Comment

Working...
                  X