Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1800-talsglas - tre olika men ändå lika

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 1800-talsglas - tre olika men ändå lika

Här kommer lite bilder på tre olika varianter av samma glasmodell. Det största och tyngsta (det syns!) glaset med den stora foten och slipningar har jag hittat nyligen. Jag tycker egentligen inte att slipningarna passar på glaset. Det med ränder på tvären är lite gulaktigt. I det släta glaset har glasmassan blivit vit i "tratten" där kupan och benet möts.

Jag undrar framförallt
    1 Hur gamla är de ungefär? Ca 1850? Är det med slipning och stor fot äldst?
    2 Vad kallas modellen?
    3 Är de gjorda i Sverige?
    4 Vad beror den "vita tratten" på i det släta glaset?

Väntar med spänning på svar och bonusinformation! Har en till trio av en annan modell som jag vill fråga om vid senare tillfälle.
    Bifogade filer

Du har lyckats jättebra med dina bilder.
    Det med slipning har jag inte sett tidigare. Länsmansglas med och utan band, finns även utan fot. Tiden du anger stämmer bra, första halvan av 1800-talet.
    Här är mina två. Balanceglaset, tror det kallas så när det är utan band, har en fot som är konkav undertill.
    Bifogade filer
    Last edited by Äjth; 2009-10-05, 23:26.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack!!! Ska prova utan direkt solljus nästa gång.

Comment

Vilka läckra glas Rosa. Fina bilder, det ser ut som om glasen svävar.

Comment

Tack!!! Ja, bilderna blev ju inte så pjåkiga, trots att jag tyckte det var svårt med skärpan.

Undrar om någon vill svara på fråga 3 och 4. Sen undrar jag hur den ganska eleganta slipningen hänger ihop med det lite klumpiga största glaset.

Comment

De finns med i svenska kuranter så visste är de gjorda i Sverige. Vad det vita beror på kan jag inte svara på, har själv inte sett detta och bilden visar inte riktigt vad det kan vara i mina ögon.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag tog fram en kompis till det släta med den mystiska vita tratten och tog några bilder till. Glaset utan "vitt" har en liten kula som sticker upp i botten på kupan. Jag har sett att ni avhandlat detta i tråden om små glas från 1800-talet.

Hoppas det syns bättre på de nya bilderna. Kan det vita vara någon typ av glassjuka? Det finns ju inne i glasmassan, inte så mycket på ytan.
              Bifogade filer

Comment

Jag vill nog ha det till någon förorening på glaset när benet klipptes på,
                presis vad dom gjort med glasytan är svårt att säga,
                det kan vara så mycket, trä,tyg smörja,
                jag har nog sagt det förut, snuddade man ett byxben med posten innan man tog upp ett nytt lager glas på posten, då blev det en fläck i det färdiga glaset som en grå oljerök, lite brända byxor och skjortor blev det ibland
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack Hirvi, nu har jag fått en bra förklaring!

Comment

Working...
                  X