Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polykromt bemålad vit bägare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Polykromt bemålad vit bägare

Liten supbägare i vitt benglas med polykrom bemålning som sig bör.
    Tyskalnd naturligtvis.
    Bifogade filer

Trevligt att se, så här på morgonkvisten!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Mycket trevlig bägare. Hur är det med den, har den den röda tonen?

Comment

Jo den har den där rödtonen.

Comment

En dum fråga kanske, vad är skillnaden på benglas och flussglas eller opalinglas?
          Mvh Simco

Comment

Vid ett tidigare tillfälle gick jag inför denna frågeställning och läste i I Hermelin-Welander Glasboken.
            Enligt denna källa är opalglas en vedertagen gemensam benämning på
            ogenomsynligt men genomskinligt vanligen vitt glas.

Opalglas kan uppdelas i:

1. Flussglas, kryolitglas. Grumlingen sker genom mikroskopiskt små kristaller.
            Man har tillsatt kryolit till glassmältan. Kryolit är en natrium-aluminiumfluorid.
            "Förr användes flusspat som huvudråvara för smältning av opalglas, vilket då kallades flussglas."
            Flusspat är kalciumfluorid.

2. Opalinglas, benglas, fosfatglas. Grumlingen sker med små i glaset olösta droppar.
            Man har tillsatt benaska till smältan. Benaska innehåller kalciumfosfat.
            Hos opalinglas är grumlingen så svag att genomsynlighet ernås vid låg glastjocklek,
            halvopakt glas. Grumligt färgskimrande. (Opakt = vitt ogenomskinligt.)
            Last edited by Rebello; 2009-09-29, 11:31.

Comment

Tusen tack Rebello för ditt mycket informativa svar! Det hjälpte mig verkligen att reda ut begreppen.

Comment

Den var fin! Vad daterar du den till? runt 1800?
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Det där med benämningen och skillnaden har förr diskuterats.
                  Jag kan tänka mig att den är runt 1800, kanske lite tidigare.

Comment

Väldigt fin, Lars Kallin!
                    Du har en fått ihop en stor glasskatt hemmavid, förstår jag efter alla trådar som Du lagt fram.
                    Jag är imponerad!
                    Gammalt glas är underbart att samla på och jag är glad att det finns andra som gör det åt mig.

Missförstå mig rätt.

Comment

Hittade här ett inlägg av Lasse C om de två typerna av opalglas hämtat från Magnussons bok om Glasets egenskaper och tillverkning : http://www.precisensan.com/antikforu...light=opalglas.

Där benämns den första typen fluoropal (flussglas, kryolitglas). Där ingår fluorider, kemiska föreningar av grundämnet fluor (F).

Den andra typen benämns fosfatopal (opalinglas, benglas). Där ingår fosfater, kemiska föreningar av grundämnet fosfor (P).

Lasse skriver om att skilja dem åt:
                      Man kan skilja de två typerna på att fosfatopalen inte har samma vithet som fluoropalen.
                      Fosfatglaset har en svagt gul till rödbrun ton. Det släpper också igenom något mer ljus.

Hermelin skriver: Grumlingsmedel i fosfatopalglas, som även kallas mjölkglas, är mikroskopiska kulor av fosforpentoxid. Dessa kulor åstadkommer samma effekt i glaset som fettkulorna i mjölk, dvs. de sprider ljuset så att glaset ser vitt ut för ögat.
                      I opalinglaset har man minskat tillsatsen av fosfat och får ett halvgenomskinligt opalglas, vilket får en blåaktig färgton (jfr skummjölk) .

Comment

Working...
                      X