Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Madonna i fattigmanssilver. Dansk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Madonna i fattigmanssilver. Dansk?

    Hittade denna udda madonnafigur i fattigmanssilver. Enligt säljaren skulle den komma från Danmark. Ser ut att ha en hel del ålder. Fotringen är mycket fint arbetad.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Sedan Shabby Chic slog igenom så har det tillverkats mycket nytt "gammalt" fattigmanssilver. Den mesta importeras till Sverige via Danska återförsäljare som ligger några år före oss i shabby modet. Om denna är ny eller gammal vet jag ej, däremot har jag sett nyproducerade madonnor som är väldigt lika din. Dessutom har jag för mig att det gamla "äkta" fattigmanssilvret var plomberat för att inte kvicksilvret skulle reagera? försvinna??? vilket din inte är.

    Comment


    • #3
      Det är säkert nytt House doctor? eller något annat.
      Skuuel den vara gammal vore den troligen tillverkad i Tyskland. Danmark är nog egentligen det enda landet där Bauernsilber som det heter på tyska betalas högt. Speciellt de där lampskärmarna som är i detta material.
      55PLUS-magazin, das multimediales Infotainment- und Web.TV-Format zu den Bereichen Reise, Restaurants, 50 plus, Gesundheit, Wellness, Rezepte, Kultur, Gesellschaft, Humor u.a.

      Comment


      • #4
        Jag var inne på några Shabby bloggar och såg din madonna så vi kan nog klart säga att denna är nyproducerad. Dansk? Ja troligtvis!

        Comment


        • #5
          Jaha. Ny. Den såg så gammal ut. Men det var väl meningen.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
            Jag var inne på några Shabby bloggar och såg din madonna så vi kan nog klart säga att denna är nyproducerad. Dansk? Ja troligtvis!
            Har du lust att lämna ngn länk så vi får se?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Oj! Ska kolla senare om jag hittar dem.. har en ovana att börja med en blogg för att sedan klicka vidare på dennes favoriter osv... satt i några timmar igår och klickade runt och bryr mig sällan om att kolla namnet på bloggarna

              Comment


              • #8
                Hittade denna webbutik som säljer den:

                Comment


                • #10
                  Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                  Jag är inte med på hela resonemanget. Var finns uppgifter om att de är av nyare snitt?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #11
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Jag är inte med på hela resonemanget. Var finns uppgifter om att de är av nyare snitt?
                    Antikviteter som saluförs i gross tycker jag i alla fall är tveksamt. Sen om Ballonggrevens är ny eller gammal är jag inte rätt person att bedöma.

                    http://3.bp.blogspot.com/_8RinLRfRAd...h/DSC03507.JPG

                    Comment


                    • #12
                      Ah, jag förstår vad du menar! Den här patineringen (slitna försilvringen invändigt) skulle då vara medvetet gjord.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #13
                        Inredningstrenden "shabby chic" verkar ha gått överstyr tycker jag efter att ha kollat på en av länkarna och sett en del hemmahos-reportage och annonser i inredningstidningar. Jag vet egentligen inte så mycket om bakgrunden till stilen och gillar inte heller den extrema varianten med vitt vitt vitt kompletterat med lite zink, trådkorgar och skavt porslin.

                        Men framförallt: varför köpa nya saker och låtsas att det är gammalt . Tanken med att återanvända gamla nötta saker tilltalar mig, men denna massproduktion av krimskrams, säkert från fjärran östern, strider mot grundtanken tycker jag. Tyvärr hamnar nog de nygjorda prylarna snart på tippen. Något andrahandsvärde lär ju inte finnas när stilen blivit omodern.

                        Comment


                        • #14
                          Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                          Inredningstrenden "shabby chic" verkar ha gått överstyr tycker jag efter att ha kollat på en av länkarna och sett en del hemmahos-reportage och annonser i inredningstidningar. Jag vet egentligen inte så mycket om bakgrunden till stilen och gillar inte heller den extrema varianten med vitt vitt vitt kompletterat med lite zink, trådkorgar och skavt porslin.

                          Men framförallt: varför köpa nya saker och låtsas att det är gammalt . Tanken med att återanvända gamla nötta saker tilltalar mig, men denna massproduktion av krimskrams, säkert från fjärran östern, strider mot grundtanken tycker jag. Tyvärr hamnar nog de nygjorda prylarna snart på tippen. Något andrahandsvärde lär ju inte finnas när stilen blivit omodern.
                          Det gäller väl alla trender? Snabba dagsländor blir snabbt skräp. Det som är tråkigt är ju att man i framtiden (redan nu, som Ballonggrevens fråga visar) kommer få svårt att skilja skräp från antikviteter eftersom det är meningen att imitera dem.

                          Det finns massor av exempel redan på dessa sidor, där frågaren inte var med "när det begav sig" och redan då upplevde hur man kunde köpa billigt skräp i lågprisbutiker. Vissa av dessa föremål förekommer idag på samlarmässor som något mycket bättre än de var när de såldes nya...

                          Comment

                          Working...
                          X