Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar med klockfot och bubblor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstakar med klockfot och bubblor

Här är några handgjorda men också designade ljusstakar som jag inte vet något om. De ser vid en första anblick helt lika ut men det skiljer lite ca 1 cm på höjden mest pga fotens klockning. De är ca 21 respektive 22 cm höga, båda har faktiskt vasst märke efter punteln, men de känns rätt moderna och skickligt utformade ut. Är det någon som känner igen dessa?
    Bifogade filer

Fina stakar!
    Kan bara hålla med att det är myket handarbete, ja i stort sett hela staken,
    det går inte så bra att göra en sådan på egen hand,
    flera delar som sammanfogats under arbetets gång,
    puntel krävs på en sådan när den sen är gjord
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Så vad tror vi, att de är gjorda vid en mindre hytta? Någon som sett liknande?

Comment

Tänkte knuffa upp dessa stakar nu när det är så många glaskunniga medlemmar inne på forumet.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          Tänkte knuffa upp dessa stakar nu när det är så många glaskunniga medlemmar inne på forumet.
          har kollat på dina ljusstakar några ggr och tyckt jag sett något liknande och när jag letade efter en pjäs så såg jag ljusstakar som "påminner" om dina med luftbubblor och den nervikta kanten på ljushållaren och dom är från sandvik 1952 och har beteckningarna ES 1402 med 1 kula och ES 1422 med 2 kulor och ES betyder väl bruksproduktion,det är ju i alla fall något att gå på och kolla upp
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
            har kollat på dina ljusstakar några ggr och tyckt jag sett något liknande och när jag letade efter en pjäs så såg jag ljusstakar som "påminner" om dina med luftbubblor och den nervikta kanten på ljushållaren och dom är från sandvik 1952 och har beteckningarna ES 1402 med 1 kula och ES 1422 med 2 kulor och ES betyder väl bruksproduktion,det är ju i alla fall något att gå på och kolla upp
            Tack Harley, jag griper halmstrået och letar.

Comment

ES1422 har en annan fot så jag tror inte det är Sandvik. Bruken kopierade varandra.
              DG
              Bifogade filer

Comment

Tack LasseC. Tankemässigt samma, men utförandemässigt rätt olika. Förresten 130 är det höjden på staken?

Comment

Ja det är höjden
                  Lasse

Comment

Satt och surfade och tittade på glas och hittade detta i serien "Antik" från Reijmyre.
                    Kom att tänka på E.B.s ljusstakar med den klockformade foten och luftbubblan i benet. Antik-serien är tillverkad i rökfärgat- och klartglas.
                    Har hittat att serien b.la består av, röd- vitvins-, sherry-, tumlare-, selter-, öl-, likör-, snaps- champagne-glas.
                    Brännvinsflaska, karaff, skålar, vaser och ljusstakar. Har tyvärr inte hittat någon bild på ljusstakarna. Kanske är ett spår att söka vidare på?

Bilden är lånad från Aletorp Antik;s hemsida,
                    massor av bilder på vackra glas m.m:
                    Bifogade filer

Comment

Jättefina ljusstakar!

Förlåt E.B. för detta för inte tråden framåt misstänker jag men jag vill ändå ta fram just droppformen i den ena av ljusstakarna.... den är ju i det närmaste perfekt och det blir jag som lekman i glas men med någorlunda sinne för detaljer glad när jag ser. Hoppas att du finner detta hantverks ursprung!

Det är för övrigt nästan så att det ser ut som en "bra" och en "mindre bra" ljusstake men det kanske beror på från vilket håll man ser dom.
                      Bifogade filer
                      Last edited by brattensby; 2010-04-02, 03:04.

Comment

Working...
                      X