Fann på min runda ytterligare två trevliga paraplyglas. Jag har nu en sex-åtta stycken, alla sinsemellan olika, från släta, till slipade, optikblåsta, vridna och så detta sista idag med räfflor halvvägs upp på kuppan, spårade med ett verktyg ser det ut som. Ett sådant har jag inte sett tidigare. Kul att finna dessa två fina för en tia styck!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Paraplyglas
Collapse
X
-
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Fina bilder! Jag har provat att fotografera lite glas ute i solen i helgen, men det var inte så lätt trots bra kamera. Det blev mycket reflexer och speglingar av omgivningen. Med handhavaren måste kanske veta något om hur man använder alla finesser...
Är det bättre att fotografera glas i mulet väder?
Till ämnet: Jag har jämfört med mina paraplyglas, optikvarianten och de "kantiga", med åsar som du säger. De sistnämnda har precis som dina en vridning upptill.
Hoppas "di duktige" experterna på glastillverkning tittar in och ger en förklaring.
Comment
-
Trevliga glas Äjth visar,
där ser man det handgjorda från topp till tå,
charmigt när det är lite si och så i formerna,
att optiken varierar på glasen beror säkrligen inte på optikformen,
det var blåsarna som blåste glasen som gjorde att optiken varierade,
hur hårt dom tryckte till (blåste i) optikformen,
vi kan säga att det är ett bra bevis på lagarbetande glasblåsare
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Glaset där optikblåsningen enbart kan skönjas har en lite ålderdomligare fot tycker jag, knölen därnere strax ovanför foten.
Mulet väder tycker jag inte är bra för fotografering av glas. Jag föredrar sol, men gärna så att solen inte ligger direkt på objektet. Det kan funka bra den här årstiden eller lite senare när solen ligger lägre. Att fota i skugga med upplyst himmel funkar oxå mkt bra!Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Lite annan typ på bensax där ja,Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggGlaset där optikblåsningen enbart kan skönjas har en lite ålderdomligare fot tycker jag, knölen därnere strax ovanför foten.
Mulet väder tycker jag inte är bra för fotografering av glas. Jag föredrar sol, men gärna så att solen inte ligger direkt på objektet. Det kan funka bra den här årstiden eller lite senare när solen ligger lägre. Att fota i skugga med upplyst himmel funkar oxå mkt bra!
vet inte hur åldern tolkas på det benet,
någon annan kanske har en teori om det
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Jasså det är bensaxen det går om!Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggLite annan typ på bensax där ja,
vet inte hur åldern tolkas på det benet,
någon annan kanske har en teori om det
HirviSyn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Comment
-
Tack! Visst är det elegant.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggSnygga bilder Söffe! Jag har en sådant glas oxå, de blir extra eleganta med slipningen.
Normalt används lokalen för dans, och då kanske det skall var lagom skumt?!Ursprungligen postat av Rosa Visa inläggFint glas!
Men vad är det för skumma ställen du går på, med så dålig belysning? 

Söffe
Comment
Comment