Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paraplyglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Paraplyglas

Fann på min runda ytterligare två trevliga paraplyglas. Jag har nu en sex-åtta stycken, alla sinsemellan olika, från släta, till slipade, optikblåsta, vridna och så detta sista idag med räfflor halvvägs upp på kuppan, spårade med ett verktyg ser det ut som. Ett sådant har jag inte sett tidigare. Kul att finna dessa två fina för en tia styck!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Finfina paraplyer

Comment

Jättefina Äjth
      DG

Comment

Varianten med räfflor halvvägs upp var häftig, har inte sett såna förut. Jag dras alltid till paraplyglas eftersom jag tycker de är så vackra, och köper dem oftast om priset är överkomligt.

Men hur ser den vridna sorten ut som du nämnde?

Comment

Som du ser på bilderna har det ena glaset vad jag vill kalla optikblåsning medan det andra har tydliga åsarna, som inte är riktigt lodräta utan snarare är vridna. Kanske beror detta på hur nya el. gamla formarna är. Di duktige kikar nog in o lämnar en kommentar hoppas jag.
          Bifogade filer

Comment

Fina bilder! Jag har provat att fotografera lite glas ute i solen i helgen, men det var inte så lätt trots bra kamera. Det blev mycket reflexer och speglingar av omgivningen. Med handhavaren måste kanske veta något om hur man använder alla finesser... Är det bättre att fotografera glas i mulet väder?

Till ämnet: Jag har jämfört med mina paraplyglas, optikvarianten och de "kantiga", med åsar som du säger. De sistnämnda har precis som dina en vridning upptill.

Hoppas "di duktige" experterna på glastillverkning tittar in och ger en förklaring.

Comment

Trevliga glas Äjth visar,
              där ser man det handgjorda från topp till tå,
              charmigt när det är lite si och så i formerna,
              att optiken varierar på glasen beror säkrligen inte på optikformen,
              det var blåsarna som blåste glasen som gjorde att optiken varierade,
              hur hårt dom tryckte till (blåste i) optikformen,
              vi kan säga att det är ett bra bevis på lagarbetande glasblåsare
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Glaset där optikblåsningen enbart kan skönjas har en lite ålderdomligare fot tycker jag, knölen därnere strax ovanför foten.
                Mulet väder tycker jag inte är bra för fotografering av glas. Jag föredrar sol, men gärna så att solen inte ligger direkt på objektet. Det kan funka bra den här årstiden eller lite senare när solen ligger lägre. Att fota i skugga med upplyst himmel funkar oxå mkt bra!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Glaset där optikblåsningen enbart kan skönjas har en lite ålderdomligare fot tycker jag, knölen därnere strax ovanför foten.
                  Mulet väder tycker jag inte är bra för fotografering av glas. Jag föredrar sol, men gärna så att solen inte ligger direkt på objektet. Det kan funka bra den här årstiden eller lite senare när solen ligger lägre. Att fota i skugga med upplyst himmel funkar oxå mkt bra!
                  Lite annan typ på bensax där ja,
                  vet inte hur åldern tolkas på det benet,
                  någon annan kanske har en teori om det
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Lite annan typ på bensax där ja,
                    vet inte hur åldern tolkas på det benet,
                    någon annan kanske har en teori om det
                    Hirvi
                    Jasså det är bensaxen det går om!

Comment

Intressant! Tack för fototipsen också! Jag kommer att lägga upp några av bilderna senare, i en separat tråd, så får vi fler frågor om ben och fötter att reda ut.

Comment

Slipat paraplyglas

Dristar mig att haka på tråden! Köpte det på loppis med dålig belysning och tyckte det såg ut som ett vanligt paraplyglas men hemkommen visar det sig vara slipat mönster. Puntelmärke i botten och annat enligt vad de brukar vara.
                        Söffe
                        Bifogade filer

Comment

Fint glas! Men vad är det för skumma ställen du går på, med så dålig belysning?

Comment

Snygga bilder Söffe! Jag har en sådant glas oxå, de blir extra eleganta med slipningen.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Snygga bilder Söffe! Jag har en sådant glas oxå, de blir extra eleganta med slipningen.
                              Tack! Visst är det elegant.

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                              Fint glas! Men vad är det för skumma ställen du går på, med så dålig belysning?
                              Normalt används lokalen för dans, och då kanske det skall var lagom skumt?!

Söffe

Comment

Working...
                              X