Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två flaskor från fönstret

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två flaskor från fönstret

När vi höll på städa i glasverandan så kom jag på att vi har en del flaskor som står i fönstret och reflekterar ljuset så fint, två av dem är gamla öl-flaskor, jag vet med säkerhet att i alla fall den ena kom från Falu Ångbryggeri, etiketten trillade väck vid rengöringen och kom sen tyvärr bort...men de är fina så jag tänkte att jag kunde visa dem även om det liger lite utanför mitt normala område

Ni som kan detta vet ju garanterat var dessa är tillverkade, själv så har jag ingen pejl...
    Bifogade filer
    http://www.porslinsbloggen.se/

Årnäs 1916 och Hammars glasbruk 1924

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
      När vi höll på städa i glasverandan så kom jag på att vi har en del flaskor som står i fönstret och reflekterar ljuset så fint, två av dem är gamla öl-flaskor, jag vet med säkerhet att i alla fall den ena kom från Falu Ångbryggeri, etiketten trillade väck vid rengöringen och kom sen tyvärr bort...men de är fina så jag tänkte att jag kunde visa dem även om det liger lite utanför mitt normala område

Ni som kan detta vet ju garanterat var dessa är tillverkade, själv så har jag ingen pejl...
      Det märkliga i detta är att jag (som aldrig köper flaskor eller kan något om dem) tänkte att nu slår jag till på dessa "Knoppisar" och köpte två nu senast på Loppisen som är identiska med dina Tallen.
      En Årnäs (likadan märkning) och en Hammar (fast den är märkt H med stjärnor samt en Nia). Nu när jag tittar på dem har de en viss charm...
      Kan man då FBQ säga att mina är från samma tid? Eller hur ser du detta (kanske en hemlig fråg)?
      Last edited by Rubus Arcticus; 2009-09-16, 12:53.

Comment

Men det är ju precis en sån, en med H, tre stjärnor, nån krumelur under H (svårt att se vad) och en 3:a under flaskan, som står här i mitt fönster. Hade inte ens funderat på om det var någon text på den; jag tycker bara den är så fin. Särskilt den knubbiga överdelen. vad heter det, huvudet? Och i ett fönster ska den stå.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Årnäs 1916 och Hammars glasbruk 1924
          Tack! Kul att dom blev identifierade direkt! Mina är hittefynd från ett rivningshus i staden, det är några år sen nu
          http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Den förenklade versionen - finns ju en del undantag men dom får väl egentligen någon riktig flasksamlare beskiva, hoppas jag inte missat något.

Dom äldre handblåsta i form har årtalet i botten (1800-talare inte märkta alls) - dom lite yngre maskinblåsta har årtalet i form av en siffra under glasbruksmärkningen a=1920, c som tallens 1922. Rubus, din krumelur är nog inte en nia utan ett g - är det det 1926.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Den förenklade versionen - finns ju en del undantag men dom får väl egentligen någon riktig flasksamlare beskiva, hoppas jag inte missat något.

Dom äldre handblåsta i form har årtalet i botten (1800-talare inte märkta alls) - dom lite yngre maskinblåsta har årtalet i form av en siffra under glasbruksmärkningen a=1920, c som tallens 1922. Rubus, din krumelur är nog inte en nia utan ett g - är det det 1926.
              Tack för dina svar FBQ. Nu när jag skulle fota dem i ett fönster märkte jag att den vänstra flaskan (kanske syns på bilden) har Tre Stjärnor runt ett L samt nedaför 1/3 lit. Har inte hittat något i botten på den. Den vänstra (syns inte på bilgen) har Tre Stjärnor runt ett H samt ett litet g (som du mycket riktigt påpekade) och ett g i botten. Passar fint i ett fönster.
              Bifogade filer
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Nä, det var 1922 man började med årsbokstäver, så g = 1928.

Den vänstra flaskan är från Surte, ca 1911-21.

Comment

Hej igen, Gäller denna märkning endast knoppöls flaskor eller även större flaskor som denna 5 liters mm. märkt Eriksbergs Bryggeri samt Tre * och ett K.
                  Skulle den vara gjord ca. 1932?
                  Bifogade filer
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ett K betyder nog att den är gjord på Kungelf:s glasbruk (Alltså Kungälv)
                    DG

Comment

Två gamla knoppisar, en 1/3 liter-utskrivet, Sund 1 , Jersnäs ca 1880.
                      En 2/3 Johannisberg, Finland.
                      Bifogade filer

Comment

Det var inte dåligt.
                        En LITER från Sund skulle sitta fint i samlingen.

Comment

Hur regalinen läggs på

Ursprungligen postat av BerNils Visa inlägg
                          Men det är ju precis en sån, en med H, tre stjärnor, nån krumelur under H (svårt att se vad) och en 3:a under flaskan, som står här i mitt fönster. Hade inte ens funderat på om det var någon text på den; jag tycker bara den är så fin. Särskilt den knubbiga överdelen. vad heter det, huvudet? Och i ett fönster ska den stå.
                          Det kan väl vara på plats att titta på hur den där överdelen, regalinen, kan läggas på.
                          Först ett par exempel på regaliner: http://www.precisensan.com/antikforu...alin#post98825.

Calle Hermelin har skrivit att ordet regalin kan härledas från regalie = det som kröner.

Vår blåsarmaestro Hirvi har skrivit 2009-05-14 på tråden "Vad är detta för flaska" - om hur han lade på en regalin: "Ja den är ju fastblåst i järnform då, ingen puntel, tydligen pålagd driven regalin med hylsa från botten, (för dom som inte vet, så funkar hylsa och puntel på samma vis)."

Här visar Hirvi (med suveränt fina bilder) hur det ser ut med hylsa i stället för puntel:
                          http://www.precisensan.com/antikforu...lsa#post120617.

Här nedan en bild som visar hur anfångaren låter mästaren klippa på nyanfångat och rinnande glas från spiken - här till en blå rand på en Bergdalaskål. Ämnet till skålen sitter på mästers puntelspik. Det funkar väl i princip på samma sätt med påklipp av glas till en regalin. Man får tänka sig att buteljen sitter i hylsan och får påklippt sådant här gulvarmt glas vid mynningen. Vad säger Hirvi - har du kurerat ryggskottet - och kan ge ytterligare kommentarer eller bild? Om drivningen med regalinsax etc.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Rebello; 2010-01-27, 08:44.

Comment

Det är alltid lika intressant att läsa om glasblåsning.

Comment

Working...
                            X