Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klarhet i Gryts glas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Klarhet i Gryts glas?

Hejsan!
    Jag undrar om det är någon som kan ge lite klarhet i Gryts glas? Har sett att dessa skålar på fot har diskuterats förut här på forumet men det är lite olika bud som gäller. Jag vet att Gryt var en filial till Reijmyre.

Mina frågor är:
    1. Var sitter Grytmärkningen på skålarna på fot?
    länk till objektet

2. Finns det någon speciell tidsperiod då glasmassan för pressglas var lila, violett?

3. Är det möjligt att formarnas märkning fyllts igen med glasmassa med tiden och att omärkta skålar ändå kan vara från Gryt?

4. Finns det någon dokumentation på om Reijmyre fortsatte att producera "kanelbullsmönstret" efter det att Gryts glasbruk brann ned?

Många frågor, tacksam för alla svar!

Puffar lite på tråden, är det någon som har lite information?
    Mvh Simco

Comment

Märkningen sitter alla nära mitten av skålen, lätt böjd efter dekoren.

De omärkta är inte gjorda vid Gryt. Tror EB har mer info om han möjligen dyker upp här.

Comment

Vet inte om jag har så mycket på fötterna i den här diskussionen. Tror i varje fall inte att man kan säga att det fanns en speciell tidsperiod för violett pressglas, jag har sett både nyare och äldre ( men inget från Gryt). jag tror heller inte att man kan helt avskriva möjligheten att omärkt pressglas kan vara tillverkat vid Gryt, men man kan heller inte styrka det.
        Vad gäller produktion av det så för Gryt typiska mönstret så vet jag att Gunnar Lersjö hade hittat information i Edas arkiverade material om att formar med detta mönster togs från Reijmyre till Eda, allt efter det att Gryt brunnit. Om det sedan innebär att Reijmyre producerat något undertiden ska jag låta vara osagt.

Comment

Åh tusen tack för era svar FBQ och E.B.!
          Ja det är lite svårt detta med omärkt pressglas. Skålen jag äger har lite lätt gråaktig/lila ton, den har råkat ut för att en olycka och har fått en träsko. Jag har den ute till försäljning och vill inte skriva fel i objektbeskrivningen. Min skål är inte märkt i botten, men jag hade fått höra att alla skålar med det mönstret kommer från Gryt, som du säger E.B. så är det ju svårt att styrka eller dementera.
          Vet du E.B. eller någon annan hur länge Eda producerade dessa skålar?
          Tack igen och ha en bra dag!

Comment

Gryt?

Kan denna möjligen vara från Gryt?

Click image for larger version

Name:	009.jpg
Views:	1
Size:	92,8 KB
ID:	545784Click image for larger version

Name:	007.jpg
Size:	130,6 KB
ID:	545782Click image for larger version

Name:	010.JPG
Size:	97,0 KB
ID:	545785Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	60,4 KB
ID:	545783
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kan icke attributeras till Gryt utan märkning. Precis som 99% (uppskattning) av allt omärkt pressglas.
              Formar såldes mellan bruken, mönster kopierades mm.
              Trevlig vattenkaraff dock. Du får att stå i om du ska hitta rätt glas...
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

Comment

Jag närde väl en liten förhoppning om att den kanske fanns med i en kurant eller att ngn hade en förteckning. Första karaffen i sitt slag som jag kliver på.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                X