Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Photo mode!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Visst är det en fördel med formerna
    på utsidan Men skönheten finns som
    känt är på insidan.
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
      Jag tackar o bugar Lasse, under bilden står att de är från brukets första år och då undrar jag vad du menar med din text : ?
      Bild från skriften om Engshyttan
      "Efter 20 år 1934-1954"
      mvh
      Fabrikör Wilh. Engström startade 1908 Nybro Glasfabrik. Tillverkningen bestod av skokrämsburkar, ficklampslinser och andra pressade glasprodukter. Dessa framställdes i en av Engström egenkonstruerad automatpress. Dessa pressar sålde hankså bl.a. till Industri AB. Vikings glasbruk i Örebro.
      1915 byggde han en ny hytta i Nybro med en tillverkningskapacitet 4 500 000 glasburkar per år. Han drev hyttan tills han avled 1922. Därefter fortsatte sterbhuset driften till 1927 då den nedlades.
      1934 startades åter Engströms hytta som den kallats och samtidigt döptes den till Engshyttan. Det är från dessa tidiga år på 30-talet som dessa blomkulor kom till. Huvudsakliga tillverkningen bestod av belysningsglas.
      mvh LasseC

Comment

Ny o gammal bild av vackra vaser. Den första är en garanterad Engshyttan, nummer 2 som nyligen kommit hem förefaller oxå vara en därifrån utefter ett par kontakter jag haft. Nu till min undran; trettitalet, Engshyttan..faller denna stil av vas nr 2 verkligen in i tiden? Har inte tidigare sett en dylik modell. Lätt glas, råpuntelmärke, 34 cm hög, mönstret i lätt relief. Du Lasse som har en skrift med bilder fr. Engshyttan, är detta ngt du känner igen?
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Inspirerad av Sladden, som hade första inlägget i tråden, delar jag med mig av lite glas.
          De första bilderna av en gammal glasampel (som jag inte vet ett dugg om mer än att den fanns i mitt hem på 50-talet).

De två följande är alster designade Gunnel Sahlin. Det är lite kuriöst med båda prylarna; den första (grå) är en prototyp som skulle bli/vara en pingvin ? men som aldrig gjordes och därför heller inte kom ut på marknaden. Den andra (lila) är prototypen för det som sedan blev ?Aubergine? och kom ut. Jag köpte dem av konstnären själv (2005) vid en auktion av lösöre i ett hus på landet, mellan Katrineholm och Flen. Gav en femma styck för dem.

Tredje bilden är min gamla glaspotta. Den hade mormor alltid ställt under sängen när jag som barn ? på 50-talet ? kom till henne för att vara hos henne över sommaren. Jag minns ännu ?plinget? i glaset när jag använde den. Dock inget jag ämnar göra nu för att bifoga info om lätet ? efter 50 år ? är detsamma.
          Tina
          Bifogade filer

Comment

Dessa "grönisar" är nog lite mer interntionella än härifrån. Jag har köpt: en i Stockholm, en i Hälsingör, och en i London.
            Den från Stockholm av formad som en tupp eller liknande fågel, förmdligen till att ha vinäger eller någon olja till "grönt".
            Bra gjorda grejor.

Comment

Glas keramik m.m m.m vandrar ju över landsgränser så var man köpt en pryl behöver ju inte innebära att den kommer därifrån.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Du Lasse som har en skrift med bilder fr. Engshyttan, är detta ngt du känner igen?
                Detta måste vara senare produkter. Jag känner inte igen dem, men kollar om jag har något om dem.
                mvh Lasse

Comment

TinaSand, jag har en liknande glasgrej, som den som skulle vara en pingvin.
                  Har frågat här på PES tidigare om någon visste vad det var, men fick tyvärr inget svar. Kanske du kan hjälpa mig? Här är länken till min "glaspingvin"

Comment

Hej LiB,
                    Trevligt om jag kan skingra lite av dimmorna kring din oidentifierade glaspryl. Jag har tittat på länken du gav och måste säga, att det finns onekligen påtagliga likheter mellan din glaspryl och min. Det som skiljer är färgen ? din mörkt lila och min grå samt att min är (vanskligt ) lutande i stående ställning medan din verkar stå rakt. Också min är tvärt ?avskuren? i botten ? se foton ? och ihålig.

Som jag skrev i första inlägget hade jag nöjet att träffa konstnären själv på den lösöreauktion jag bl a köpte pingvinen. Jag tyckte bara det var en ?kul? liten glasbit när jag fick syn på den. Efter en stund fick jag veta, att den var en prototyp till en pingvin, vilken var tänkt att produceras och säljas ?på marknaden?. Men av skilda skäl blev konstnären inte nöjd med den och kunde inte riktigt ?få till den? som hon önskade. Därför blev det ingen produktion av alls.
                    Däremot är det ju inte alls osannolikt att hon även provade med olika färger under ?prototyptiden? och att din pingvin faktiskt är släkt med min. Och att några prototyper kom ?på villovägar?, trots att ingen såldes.
                    Hur har du fått tag i din? Vore kul att veta, då ju omständigheterna kring dessa båda ?överlevande? är lite speciella.
                    Mvh Tina
                    Bifogade filer

Comment

Ojojoj...det blev lite för stora bilder. Hoppas ingen grips av yrsel...och sista bilden blev definitivt i största laget./Tina/

Comment

Grönisarna kommer inte från Sverige det säger "sannolikhetsteorin" och den brukar slå in. Hade dom varit svenska så hade dom dykt upp mer frekvent så är det bara. Dom kommer säkert från ett land där urinen till viss procent bestod av flourvätesyrligheter.

Comment

Förklara sannolikhetsteorin för mig Hektor. Själv har jag funnit fyra stycken föremål i denna syrakvalisort.

Comment

Working...
                          X