Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tycker mig kanna igen mönstret.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tycker mig kanna igen mönstret.

Bästa glaskännare !

denna lilla vas (ca 12-14 cm hög) hittade jag i en låda när jag letade efter en annan pryl i källaren. Tycker mig kanna igen mönstret , men kan inte placera det. Är det opalinglas med omfång,eller vad ska man kalla tekniken.

Otroligt tacksam för alla svar ! !

Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

Omfång var trevig benämning du kanske tänkte på överfång,
    opalin eller flussglas blir bra benämning, puntlad i botten,
    bode vara ca 1900+-, målad,
    mönstret vet jag inget om, fin var den
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Påminner om hornmåleri på keramik.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Sedär,jaa då har jag gjort bort mig igen.Omfång,vet jag inte var jag fick det ifrån,menade naturligtvis överfång.Så nu har Dumbo (mig själv) skapat ett nytt namn som inte existerar bland glasets underbara vokabulär.......
        Ytterligare en dum frågau skriver målad dekor,hur fasen gjorde man det,efter föremålet blivit blåst eller ........hur ? ? Det går ju inte att skrapa bort.(provade på insidan).

Stort tack Hirvi för ditt trevliga svar !

Väntar ivrigt på fler.....!

Bästa hälsningar.

Comment

Överfång, Mellanfång, Underfång, (Omfång) jag tycker den var jättebra

Glasen målades i måleriet på bruken på den tiden, mycket målades på frihand,
          sedan brändes glasen i ugnar, det sitter mycket hårt
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Vad kan nu vara hornmåleri på keramik vara Äjth ?
            Det låter spännande,med horn förknippar jag kohorn med kruthorn.
            Nu får du VERKLIGEN berätta,så vi alla kan lära oss något nytt !

Bästa hälsningar.

Comment

Mönstret påminner starkt om Höganäskeramik av Edgar Böckman.
              I’m a real mean bitch!

Comment

Vasen är tillverkad vid Hovmantorps Nya Glasbruk och kom till omkring 1920-30-talen. Glaset är opal-vitt glas och dekoren är sprutmålad.

Comment

Tackar djupt för ditt svar Maria ! !
                  Ska snarast köra en googel på Edgar Böckman,Höganäs.En fråga kvarstår,borde inte Edgar bara ha jobbat i lergods ?

Fler svar och påståenden tages ivrigt emot.

Bästa kvällshälsningar.

Comment

Edgar Böckman har inte varit inkopplad som formgivare eller dekoratör vid Hovmantorps Nya Glasbruk... Mitt svar är inget påstående utan är väl dokumenterat.

Comment

Hupps!
                      Tack Bay för ditt utomordentliga fina svar,snacka om kunnskap.......Det värmer verkligen ett sprucket hjärta !

All heder åt dig.

Dock ska jag även buga mig över alla andra svar.Nu ska vi se om vi kan få reda på vad hornmåleri är......Vi väntar alla ivrigt på svar.

Bästa hälsningar.

Comment

Ursprungligen postat av wivi vitamin Visa inlägg
                        Tackar djupt för ditt svar Maria ! !
                        Ska snarast köra en googel på Edgar Böckman,Höganäs.En fråga kvarstår,borde inte Edgar bara ha jobbat i lergods ?

Fler svar och påståenden tages ivrigt emot.

Bästa kvällshälsningar.
                        Edgar Böckman har mej veterligt inte formgivet något glas, han var verksam vid Höganäs, Rörstrand och Nittsjö, mönstret på glasvasen påminner om hans keramik från Höganäs.
                        I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                          Edgar Böckman har inte varit inkopplad som formgivare eller dekoratör vid Hovmantorps Nya Glasbruk... Mitt svar är inget påstående utan är väl dokumenterat.
                          Bay, jag har inte sagt att han har formgivet vasen, jag skrev att mönstret påminner om Edgar Böckman Höganäskeramik. Googla gärna själv så ser du likheterna.
                          I’m a real mean bitch!

Comment

Hornmåleri, man kan titta och läsa lite om firma Herman Kähler (HAK) i Danmark om den formen av glasyrer på keramik. Känner till EB keramik och det finns en viss likhet i mönstervärlden.

Comment

Den här 26 cm höga vasen köpte jag nyligen av en person, som i sin tur köpt den i Kvarnamåla.
                              Det är ju inte så långt ifrån Hovmantorp, men jag frågar ändå om den är därifrån. Den är likartad wivi vitamins vas i dekorsätt, men inte riktigt ändå, om man tittar på underdelen.
                              Hur ligger det till? Om tiden, tycker jag 1920-talet är lagom.

Likheten med Böckmans vanliga dekorer finns, men han i sin tur, precis som Kähler (HAK), inspirerades av jugendepokens slingrande växtmönster, men här är det mer stiliserat och elegant.
                              Tycker jag.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X