Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyskt eller Danskt 1800-tal ???????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tyskt eller Danskt 1800-tal ???????

Här känner jag mig inte säker......Får jag gissa,så är det Böhmen 1880-tal.
    Det känns så.....Den fantastiska fina slipningen, samt foten på bägaren,som känns bra. Tittar man på hänkeln , så känner man sig lite säkrare....? ?

Tackar på förhand,för alla trevliga svar och påstående ! !

Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

Är inte alls hemma på böhmiskt glas, men jag tycker den likaväl kan vara lite äldre.

Hänkeln är gjord på det gamla sättet uppifrån och ned. Visst, nyrokoko, så efter 1850 är den, men hur långt? Jag tycker inte nödvändigtvis att den har tillräckligt av 1880-talets svulstiga barockrokoko för att säga att den är från den tiden.
    Mycket i motivvalet känns ju annars typiskt böhmen, sådant som har ännu äldre anor...

Fast jag erkänner att jag inte alls är hemma på Böhmiskt glas, har ju själv bara min plunta, annars ingenting i den här vägen.

Comment

Tack FBQ för ditt trevliga svar,jaa vad ska man säga.......? någon svulstig barockrokoko
      är det väl knappast.

Kom igen ALLA med förslag och påståenden,positivt och negativt är lika varmt välkommet !

Bästa hälsningar.

Comment

Kom igen nu.....

Ge gärna mera bud på historien om denna bägare !!

Kom igen,det är ingen som bits.........!
        Alla svar är lika värdefulla !

Bästa hälsningar.

Comment

Det är graverande frågor Du kommer med...
          Sök på Böhmiskt, så kommer det upp flera trådar som den här gamla http://www.precisensan.com/antikforu...6hmiskt&page=2 och jag är lika nyfiken som Du på det magiska med rött på klart glas.
          På köksfläkten står en liten samling, som mycket långsamt växer (med flit).
          Jag är inte hemma på det här, men jag får samma åldersintryck som FBQ och Tyrolerkänsla av husens utseende.

Comment

Verkligen graverande......

Kan vi möjligen få en liten titt på vad som står på hyllan ?

Känner mig som en nyfiken i en strut !

Fortsatt trevlig afton.

Comment

Tja, min gamla trotjänare Mavica med (hemska tanke) disketter är inte så väl lämpad att ta inomhusbilder, varken med eller utan blixt. Den gör sig bäst utomhus och tar utmärkta närbilder. Tjaten har varit otaliga från släkt och vänner om att skaffa en riktig digital variant, men jag är konservativ nog att hålla fast vid det som faktiskt fungerar.

Så håll till godo ändå med dessa nattbilder. Man ser ju vad vad det är för nånting...
              Ett tungt askfat, som min morfar ska ha slipat på Kosta vid 1900-talets början (finns ett likadant ute i släkten), så den är inte b ö h m i s k i ordets rätta bemärkelse. Om nu släkthistorien talar sanning... Men glasslipare var han allt.
              Därpå är det tripp, trapp, trull av böhmiskt sekelskifte, och ni ser nog katten bland hermelinerna? I mitt tycke passar den ändå in, röd som den är, med silver på, från Murano.
              Framtill något obestämbart, kanske en uråldrig glättesten, terapivt skön att hålla i handen och kanske helt enkelt slipad av vågors rullande i tiotusentals år. Det är tillräckligt gammalt ändå för mig.
              Bifogade filer
              Last edited by Gideon; 2009-09-05, 03:07.

Comment

Härligt Gideon !
                Så ska verkligen hyllan på köksfläkten se ut ! En härlig syn,när man står och steker
                Pannbiffar......

Bästa hälsningar.

Comment

EN undran Gideon,är det ett massivt askfat,eller vad kan det vara ? Sedan till din undersköna uråldriga glättesten, och kanske helt enkelt slipad av vågors rullande i tiotusentals år.......Den är SÅ fin.Bara att hålla en dito i handen gör vilken människa som helst lugn och fridfull.

Bästa natthälsningar.

Comment

Ja, askfatet är massivt, närmare kilot tungt (960 gram) och finns med på svarvita foton från 1920-talet i mina morförldrars hem. Tillsammans med en likadan på varsin ände på ett ovalt bord.
                    Du ser hur sliten är på undersidan och den är ömt vårdad, trots generationer av cigarill-, cigarr, piprökare och så nu till slut får den stå ut med en nyttjare av John Silvercigaretter.
                    Bifogade filer

Comment

Working...
                    X