Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åter 2000-årigt glas.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Åter 2000-årigt glas.....

Vad sägs om denna lilla bit....? der är utrangerad från british museum under 1890-1920.vid den tiden var det mycket som "kom in" och för att få plats, så såldes vissa föremål och en HEL DEL "fick" personalen........

Därav dom trevliga klisterlapparna som sitter kvar ännu...

Skålen är romersk,ca 200-400 e.kr

Skriv gärna några rader och kommentera mina inlägg ! !

Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

Mycket sprickor och nagg där!
    Inte vill man ha ngt. sådant!

Men allvarligt talat, visst är det museiföremål och få förunnat att äga och smeka sådant.

Här smeks engelskmodeller med betydligt yngre födelsedato.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Här är mitt bidrag i kategorin, "antagligen jävligt gammalt". Enligt medföljande utlåtande av en tysk sk expert så ska detta vara ca 2000 år gammalt och troligtvis Egyptiskt glas. Jag spenderade en hundring på stamstället, dt kan alltid vara spännande att ha som referens, äkta eller inte. Men det känns som ett jordfynd.
      Bifogade filer

Comment

Vilken liten skönhet ! ! Ett så kallat tår-glas (tear-vial).Liten medicin flaska.
        Ålder,som du säger kan mycket väl stämma 100-år före eller efter kristi födeslse.
        Bifogar en liten bild på en liknande flaska.Denna kommer dock från The holy land .

Bästa hälsningar.
        Bifogade filer

Comment

Skriv och kommentera alla våra påståenden !

Det är ju det som gör PES till det är.........Seriös och öpppen för alla förslag.

Bästa hälsningar.

Comment

Hej Wivi. Är du intresserad av VERKLIGT ANTIKT glas ,alltså från århundradena efter Kristi födelse,ska du få en adress till en kille i Schweiz som har mycket sådant till salu.
            Säkert bra saker för den intresserade av glasartefakter. Jag mejlar gärna adressen till dej.

Comment

bilder

har tagit några bilder på Pompeji-utställningen i Hässleholm
              fascinerande att glas har "överlevt" vulkanutbrottet, den heta askan och allt som ramlat ner från himlen och som inte var precis någon manna

bilden är inte så jättebra för glasmonstern skymde och blänkte tbx
              Bifogade filer

Comment

Jättedålig på så här gammalt glas - har dock tittat lite och tycker inte wiwis bägare stämmer med västromerska föremål, tycker det mesta pekar österut, Östrom - Syrien/Egypten.

Comment

Tack för all intressant läsning ! Visst vill jag gärna ha din adress silvervalley ! kontakter kan man aldrig få för många av.Håller även med FBQ .......har fått förslaget att det kan vara från Egypten .(min Outlook Express har "fallit" bort,men silvervalley du kan skicka den till : b.wassenius@hotmail.com
                  Stort tack för visat intresse , kom gärna med mer tyckande och kommentarer.

Bästa hälsningar.

Comment

Hej alla!
                    Jo du E.B.Jag har kollat runt lite,och när man ser din lilla fina bit,så stämmer inte riktigt allt........Flarran har en helt plan fot,samt en som det det ser ut som ett rått puntelmärke,vilket kan vara svårt att behålla efter lång tid i jord eller vatten.

Detta är ett förslag från min sida,så kom gärna igen med mothugg ! Det är alltid lika roligt.

Bästa hälsningar.

Comment

wivi
                      Menar du att glaset efter punteln skulle släppa efter lång tid i vatten?
                      Varför tror/vet du det?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                        wivi
                        Menar du att glaset efter punteln skulle släppa efter lång tid i vatten?
                        Varför tror/vet du det?
                        Jag tolkade det som att sand o vatten skulle slipat av de vassa kanterna.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Javisst, så är det nog.
                          Glas slipas ju faktiskt väldigt lätt i sanden som till stor del består av hård kvarts.

Comment

Jag kan säga att det inte finns några vassa kanter kvar, eller utstickande kanter. Det som är kvar av puntelmärket är under bottens yta.

Comment

Working...
                            X