Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Rörpuntel? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörpuntel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rörpuntel?

Den här 17 cm höga, lite skeva och lusiga skålen har en botten som jag undrar över en aning. Den är svagt kupad inåt och slipad längst ut. Mönstret är sårigt längst ut mot slipningen. Kan det vara så att man har haft en puntel i form av ett rör som fästs längst ut på botten. Eftersom ytterkanten ändå skulle slipas plan en bit in så kom puntelmärket automatiskt att slipas bort och mönstret blev kvar? Är jag ute och cyklar nu eller? Det hade varit kul att få en uppfattning om åldern på den också. Någon som känner sig manad?

Olle
    Bifogade filer

Enligt min mening skulle det ju då varit mer begåvat med en vanlig puntel eftersom mitten garanterat slipas. Det skulle inte kunna vara så enkelt att den varit ojämn i botten så att sliparen inte kunnat göra mönstret exakt runt?

Comment

Fast stjärnan är inte slipad - den kommer från formen skålen är blåst i.
      Törs inte säga vad det är för slags puntel man har använt.
      Jag skulle gissa att konfektkorgen är från 1910- 20-talet.

Comment

Då ger jag mig direkt!

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Fast stjärnan är inte slipad - den kommer från formen skålen är blåst i.
          Törs inte säga vad det är för slags puntel man har använt.
          Jag skulle gissa att konfektkorgen är från 1910- 20-talet.
          Men det är väl pressglas det här? Har för mig att jag har sett en liknande skål i pressglas i forumet nånstans. Hmm...

Olle

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
            Men det är väl pressglas det här? Har för mig att jag har sett en liknande skål i pressglas i forumet nånstans. Hmm...

Olle
            Jo, de har varit med tidigare men det sas nog inget speciellt om dem.

Comment

Okej. Vad jag funderar över är ju att mönstret i botten är sårigt endast längst ut mot slipningen och att sårigheten skulle kunna vara det lilla som finns kvar efter ett i ytterkant cirkelformat puntelmärke som slipats bort (lång mening).
              Visste inte om det fanns rörformade puntlar, men det ser det ut att ha gjort när jag kollade runt lite (om jag har fattat rätt). Fast hur det är med den saken btr. min skål vet jag ju inte. Jag tackar er alla tre för svar.

Olle

Comment

Så här tror jag att att produkten på bilden är tillverkad.

Först är den pressad i en form, därefter har man fäst den på en puntel som ser ut som på bilden nedan.
                En järnstång med en järnplatta i ena änden. Järnplattan värms upp och trycks mot glasets botten och fastnar då, därefter kan produkten värms upp igen och bearbetas vidare. Man får genom återuppvärmningen ett blankare och "mjukare" pressmönster och i det här fallet möjlighet att göra grepen betydligt högre och mer utdragen än den från början varit i formen.

När produkten knackas bort från punteln blir bottnen gärna lite skrovlig varför det är nödvändigt att planslipa och polera den.

En metod för att undvika en alltför skrovlig botten och för att punteln skulle vara lättare att knacka bort var att man "lerade" punteln. Man doppade den varma punteln helt enkelt i ett kärl med i vatten uppslammad lera.
                Bifogade filer
                Last edited by bekin; 2009-07-28, 09:24.

Comment

Jag tror att jag fattar. Botten är ju svagt kupad inåt så en platt puntel fäster ytterst på foten. Mönstret innaför skonas varefter den slipas. Tack bekin!

Olle

Comment

Working...
                  X