Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkligt med punteln + gigantisk fot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märkligt med punteln + gigantisk fot

2 ST glas. Det bruna har jag visat tidigare, ett par år sedan och först idag upptäcker jag att genom planslipning och stjärna finns ett rått puntelmärke. Visst ser det lurigt ut? Det andra glaset är på sin höjd 2 cl med ett jättepärla i botten. Notera den gigantsika foten.
    Dags att ladda batterierna - de här bilderna blev inte så bra.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    2 ST glas. Det bruna har jag visat tidigare, ett par år sedan och först idag upptäcker jag att genom planslipning och stjärna finns ett rått puntelmärke. Visst ser det lurigt ut? Det andra glaset är på sin höjd 2 cl med ett jättepärla i botten. Notera den gigantsika foten.
    Dags att ladda batterierna - de här bilderna blev inte så bra.
    Skulle önska lite tidskommentarer till dessa glas.

Comment

Känns svårt, särskilt det övre.
      Det undre tror jag är 1830 -+15 år sådär.
      Det övre vet jag inte riktigt vad jag skall tro om. Gustavianskt i grundformen, men vulsten under cuppan känns en hel del senare - senempire eller så. Å andra sidan så verkar ju glasmassan alla fall så här på fotot tyda på ålder. Skulle nog ändå gissa runt 1820-30, men känner mig ganska osäker...

Comment

Det övre glaset har en stöpt/gjuten fot, kupan är blåst i form och sen har dessa delar i varmt tillstånd sammanfogats. Man kan säga att tekniken är lite enklare i utförandet än pressglas. Ditt glas har ju ett slipat puntelmärke under botten vilket gör att den bör vara tillverkad under 1900-talet.
        Svårt att bedömma åldern på glaset då bl.a. Björkshult gjorde denna modell under 1900-talets första del i just brun-gultonad glasmassa med blåsor. Kosta glasbruk har oxå en modell E. K., som kom till omkr. 1917, oftast slät men även med slipad o graverad dekor.
        För att jämföra modellerna så behöver man ett glas från varje bruk och se stjärnans utformning.

Förmodligen så har modellen äldre anor.

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
          Det övre glaset har en stöpt/gjuten fot, kupan är blåst i form och sen har dessa delar i varmt tillstånd sammanfogats. Man kan säga att tekniken är lite enklare i utförandet än pressglas. Ditt glas har ju ett slipat puntelmärke under botten vilket gör att den bör vara tillverkad under 1900-talet.
          Svårt att bedömma åldern på glaset då bl.a. Björkshult gjorde denna modell under 1900-talets första del i just brun-gultonad glasmassa med blåsor. Kosta glasbruk har oxå en modell E. K., som kom till omkr. 1917, oftast slät men även med slipad o graverad dekor.
          För att jämföra modellerna så behöver man ett glas från varje bruk och se stjärnans utformning.

Förmodligen så har modellen äldre anor.
          Puntelmärket är inte slipat, det är vasst och lite smågrusigt.

Comment

Det här området som är märkt är där som punteln har suttit och man har slipat bort det, dock inte gått vidare med sandsten och polering... man gjorde ofta så på enklare glas.
            Bifogade filer

Comment

ok, det är en grov slipning eftersom dpuntelm'ärket har vassa kanter och är lätt konkavt, kan till och med se ränderna efter slipningen nu när jag tittar efter ordentligt. Tyckte den kändes vasst avhuggen bara. Tack Bay.

Comment

Bay har nog rätt i att det övre glaset är yngre än jag trodde. Stjärnan är alltså inpressad, inte slipad?
                Klasicistiska glas har ju haft flera storhetsperioder...
                Är det avsikligt rökfärgat är ju 1910- eller 1920-tal mest troligt.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Bay har nog rätt i att det övre glaset är yngre än jag trodde. Stjärnan är alltså inpressad, inte slipad?
                  Klasicistiska glas har ju haft flera storhetsperioder...
                  Är det avsikligt rökfärgat är ju 1910- eller 1920-tal mest troligt.
                  Stjärnan är inpressad och foten är sedan planslipad.

Comment

Working...
                  X