Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Annorlunda spetsglas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Annorlunda spetsglas.

Kupan är 48 mm. tvärs över. Foten är 57 mm. tvärs över. Benet är ju lite svängt.
    Där är några små blåsor och orenheter i massan. Slitage under foten som inte syns på bilden. Får fixa bild när batterierna är laddade.
    Vad tror ni om det här?
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Det ser ju bra ut, det som stör mig är att puntelmärket ser "lent" ut?
    --eller hur det nu va.

Comment

Förutom ett lite annorlunda ben och en rätt flat anslutning mellan fot o ben...vad har du själv för aber, Sladden?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag tycker att det ser stabilt och stadigt ut. Riktigt kräftskiveglas
        DG

Comment

Tror sladden menar vad vi tror om ålder...
          Äldre snapsglas har ju oftast bredare fot än cuppa. Jag tycker mest det ser ut som ett spetsglas från sent 1800-tal.
          Gjorde en liten mätning bland mina spetsglas, har ju egentligen inget riktigt gammalt jag heller, kan ju vara intressant alla fall. Ett av glasen har 5 mm. bredare cuppa än fot. Känns annars som ett typiskt runt 1900. Två har ungefär lika bred fot som cuppa ett av dem har skärslipning typiskt tidigt 1900-tal. Tre av glasen har ungefär 5 mm bredare fot än cuppa - två av dessa har fjällslipning och lite bredare ben, och är nog vad jag skulle ha uppfattat som lite äldre, alla fall andra hälften av 1800-talet...
          Vet inte om ditt behöver vara äldre...

Comment

Är det ett glas för att förtära destillerat vin?
            Det måste vara oerhört svårt att så här tidsbestämma ett spetsglas vem vet det kan vara allt från 1700-tal till slutet1800-tal.
            Vilket glasbruk kan vara tillverkare?

Comment

Working...
            X