Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan hjälpa oss

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som kan hjälpa oss

Någon som kan hjälpa oss och kanske få fram ursprungsland och vilka som tillverkat följande saker.

1.Röd/vit vas vad vi ser på etikett står det Swe
    2. Vas/skål under är den sign H859/140 tror vi
    3. Ja vem vet vad detta är ?

Hoppas på lite hjälp !

Glad sommar på er alla !
    Bifogade filer

1:an ser ut som en vas från Sea, så det är säkert det som står där.
    2:an bör vara en pjäs av Höglund från Boda, är den möjligen runt 14 cm hög (det är det som 140 står för, det andra är ett ritnings/modellnummer...)
    3:an tror jag är från Bergdala, har för mig att jag såg en sån med etikett på Tradera bara härom veckan. Prova att söka på Bergdala på avslutade auktioner.

Comment

Hejsan och tack för ditt svar.

Nr:1 Är det verkligen en SEA tror du ser inte så ut. Men får lita på dig.
      Nr:2 Ja den är 14cm hög

Tackar

Comment

Hej!
        1:a har en sådan vas det står AB Samuelssons Glas Kosta
        Vet någon något mer om denna vas/glasbruk?
        Amatill

Comment

1:an modellen är tillverkad från början vid Ekeberga glasbruk (Kosta) som var verksamt under åren 1953-56. Samuelssons glas är ett förädlingsföretag som fanns i anslutning till bruket och som även tog hand om försäljningen. Modellen blev även tillverkad vid SEA glasbruk som bildades 1956-. Namnet SEA är en förkortning av Samuelsson, Ernstsson och (Andersson, minns inte just nu ) som övertog Ekeberga 1956 och då kom förädlingsföretaget att ingå i brukets versamhet.
          Det finns ingen formgivare till modellen men man kan säga att det är en vas som tydligt är inspirerad av Vicke Lindstrands tidiga LH modeller som LH 1057 och LH 1056 vid Kosta glasbruk från 1950-talet.

Comment

3an påminner stilmässigt om Göran Wärffs "Sunflower", men det är svårt att se på bilden, man ser inte heller underdelen...

...jämför med : Skynda Fyndas blogginlägg

eller något finskt i stil med Taino Wirkkalas Aurora Borealis...

Hittade detta i forumet:

Last edited by tallen; 2009-07-16, 14:44.
            http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Den sista är väl Vicke Lindstrands "Fingers", alltså en värmeljusstake. Jag har en likadan.
              ---------------------
              Mvh Andreas Sandö

Comment

Rekordpris på Tradera på en SEA / Ekeberga glasvas, 2.028:-. Märkt Kosta LH 1114, som är en röd och vit randig vas.

Bifogade filer
                Last edited by Maria; 2010-10-27, 17:44.
                I’m a real mean bitch!

Comment

Usch vad tråkigt att se, men det är ju förstås inte så lätt att upptäcka för alla...

(ändrade, kom på att mitt ursprungliga uttalande inte var riktigt schysst...)
                  Last edited by cjf; 2010-10-27, 21:05.

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                    Usch vad tråkigt att se, men det är ju förstås inte så lätt att upptäcka för alla...

Fattar inte riktigt, var det nåt fel i auktionen eller

Comment

Ursäkta om jag uttryckte mej otydligt. Vasen i auktionen kommer från SEA / Ekeberga glasbruk, någon har varit flitig och märkt den med Kosta LH 1114. Så här se en Kosta LH 1114 ut
                      Bifogade filer
                      I’m a real mean bitch!

Comment

Hoppas "någon" anmäler detta till Tradera, för att hindra andra/samma person att göra om det.

Comment

Det konstiga är att flera gått på det :-) Skämt åsido, det här händer stup i kvarten, det enda som hjälper är kunskap, kunskap, kunskap.......

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                            1:an modellen är tillverkad från början vid Ekeberga glasbruk (Kosta) som var verksamt under åren 1953-56. Samuelssons glas är ett förädlingsföretag som fanns i anslutning till bruket och som även tog hand om försäljningen. Modellen blev även tillverkad vid SEA glasbruk som bildades 1956-. Namnet SEA är en förkortning av Samuelsson, Ernstsson och (Andersson, minns inte just nu ) som övertog Ekeberga 1956 och då kom förädlingsföretaget att ingå i brukets versamhet.
                            Det finns ingen formgivare till modellen men man kan säga att det är en vas som tydligt är inspirerad av Vicke Lindstrands tidiga LH modeller som LH 1057 och LH 1056 vid Kosta glasbruk från 1950-talet.
                            Tack för ditt utförliga svar.
                            Vasen kan vara kapad med då måste det ha skett i varm tillstånd eftersom kanten känns något avrundad under fingret.

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                              Jag har precis köpt på mig två sådana vaser. Den ena har en sliten etikett som jag är nästan hundra på är en Eneryda-etikett. Har du Bay eller någon annan någon förklaring till det?
                              Om någon kan identifiera de andra två vaserna blir jag dubbelt tacksam.
                              Bifogade filer
                              www.starkeld.com

Comment

Working...
                              X