Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål på fot identifiering!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skål på fot identifiering!

Jag samlar på skålar på fot. Opalinglas och pressglas.
    Men jag har galet mycket problem att hitta någon sorts nyckel till att identifiera dom.

Tyvärr har jag inte tillgång till att lägga in bilder på dom just nu men jag tänkte iaf fråga om någon bra sida där man kan identifiera sina fina glasskålar. Nån som vet?
    Dessutom tänkta jag passa på att höra om det kan ligga något värde i skålar så?
    Jag skulle vara jätteglad för all hjälp jag kan få. Sen så fort jag kan så lägger jag in en bild på min samling.

Hej Jolin och välkommen!

Nån heltäckande identifieringsnyckel finns tyvärr inte, det handlar om att leta på nätet, i böcker och tidskrifter eller om man hittar dylika så är priskuranter såklart väldigt bra att ha. Men det bästa vore nog om du kan lägga in lite bilder. Vi är många här på forumet som samlat på oss en hel del material, och med bilder brukar vi kunna knäcka det mesta...

Comment

cjf: ja jag har ju kikat runt lite här o förstått att det cirkulerar en hel del experter härinne!
      Tack för välkommnandet!

JO jag lånar en bild och talar samtidigt om att jag har en likadan.

Comment

ja skål alltså.

Comment

Om du går in på vårt länkarkiv, orange rad här ovanför, sök på glas och sedan på P, pressglas, där kan du verkligen botanisera. Välkommen!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Om jag skulle gissa så kanske engelskt eller amerikanskt, kanske Fenton?

Comment

Ah nu har jag verkligen suttit och kollat för fulla muggar här. Det är en djungel!
              Iaf så har jag dessutom varit på biblioteket ( slim pickins i tell ya.) plus två urfina antikaffärer här i Skara.
              Den ena affären gjorde så jag hade gåshud hela tiden. Vilka fina grejjer! Berså, Mon amie och alla nadra upptänkligheter!
              Dessutom kikade jag på två små skålar på fot. Kvinnan som jobbar i affären var väl passionerad för att uttrycka sig milt och förklarade för mig att det itne finns mycket pressglas kvar och att det muinsann var skandal att de itne hade mer info på biblioteket än de hade.

Jaja. Färdig tjatat och ganska så OT eller hur?

Summan av kardemumman: Jag är itne närmare någon identifiering men jag har konstaterat att loppis is the shit och ska ta mig till ett bokantikvariat snarast.

Är det någon som har den typen av skål hemma? ( den ovan)

Comment

Här är en bild av min skålar.
                (Ni kan ju ignorera Marimekkokopiorna).

Comment

och här.

Comment

Working...
                  X