Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parodi på Eda Glas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Parodi på Eda Glas?

De här glasen var väldigt lätta att finna på loppisar för bara ngt år eller två, sedan, de ser ut som klumpiga kopior av Eda dricksglas. Lite lustig framställning, de är olika i utföranden. Ngn som vet ngt om dessa glas?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Nej, men de ser helautomatiskt gjorda ut.
    Antar utländska - finns det någon svensk helautomatisk produktion av dricksglas?

Comment

Jo import kan du ha rätt i. Visst är de maskinblåsta. Det diffar ju en hel del på måtten, men det blev kanske så....?

Comment

Jag undrar om maskinblåsta kan bli så olika - tror nog att det är två olika modeller...

Comment

Edaglas (och de andra svenska glasbruken som gjorde liknande) är ju egentligen "parodier" på facettslipade senempireglas, så det är nog inte nödvändigt att man sneglat på Edaglasen.
          Lite grann har ju den här typen av glas blivit urmodellen för hur ett vanligt mjölkglas skall se ut.
          Men med lite tur kanske någon här på PES har likadana och vet var de är köpta :-)

Comment

Den kraftiga kanten upptill ser ut att vara till för ett snäpplock, alltså skulle det i såfall inte vara ett dricksglas utan en förpackning för senap eller liknande.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Den kraftiga kanten upptill ser ut att vara till för ett snäpplock, alltså skulle det i såfall inte vara ett dricksglas utan en förpackning för senap eller liknande.
              Jo det är nog möjligt. Jag minns när jag flyttade hemifrån och skulle skrapa ihop ett hem. Jag tyckte glasen från Slotts-senap var snygga och sparade dem tills jag hade 6 st.

Comment

Working...
              X