Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glaskanna Uggla , HJÄLP .

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glaskanna Uggla , HJÄLP .

Hej.
    Köpte denna på loppis idag och vet att jag sett denna tidigare i någon "antik" spalt..
    60-tal?
    Är det någon som vet vad det är.. all information är välkommen..
    Wiweca
    Bifogade filer

kan ju ha riktigt fel men får Reijmyrekännsla när jag ser den

Comment

En variant av denna kom från Danmark. Text i botten, den andra minns jag inte nu, men jag tror inte det var reimyre.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Denna har ingen som helst märkning i botten.. inte ens den ovala grop man ibland finner på glas.
        Jag vill tro att jag såg denna eller liknande i en tidning tillsammans med popkannan och att det då var 60-tals design som visades.. men som sagt minnet är inte det bästa..

Comment

Kannan är formgiven av Kjeld Jordan och tillverkades från början vid Elme glasbruk under 1960-talet. Om den är omärkt så är den från den produktionen. Tillverkningen flyttades sedan över till Danmark och denna produktion är märkt.

Comment

Ahh... vet du vad kannan heter..?
            Sökte på google på Kjeld Jordan Elme glasbruk men får inga träffar..
            Vill gärna veta mer om den..
            Tacksam för alla svar..
            Wiweca

Comment

Ugglan

Har en likadan fast grön men 5 st små ugglebarn (glas) till.
              Det enda jag vet är att min mormor och morfar köpte servisen till min mamma på ett glasbruk på 60-talet och att den är gjord av Kjeld Jordahn.

Comment

Också intresserad av kannan och dess designer!

Jag fann min kanna på myrorna i dag (en grön) med åtta små glas till. Jag blev genast kär i kannan och glasen och köpte den alla. Jag är nyfiken på vad det är för pris på dem (auktion), jag tror nämligen att jag kom över mina väldigt billigt.

/Jessica

Comment

glaskanna uggla

Hej såg att du har ugglan,min far Kjell Jordahn konstnär inom både glas, skulpturer och målningar. Som formgivare i Hyllinge Glashytta, från 1963 till ca 1968. Där "föddes" Ugglan med barn i form av dricksglas, snapsglas, allt i varierande färger. Där skapade han mycket.
                  Efter Hyllinge fortsatte han med glas i olika glasbruk i "glasriket".
                  Min far gick bort år 2002.
                  Lisa

Comment

Tack för en jätteinressant information om Kjeld Jordahn. Jag har försökt googla på namnet men det har inte visat något om honom. Jag har dock sett på min "uggla" att namnet stavades jordahnn.
                    Hälsningar i sena kvällen

Comment

Working...
                    X