Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 blå ljusstakar med veckad kant.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 blå ljusstakar med veckad kant.

    Inköptes idag då mörkret snart anfaller.
    14 cm höga, "benet" är ihåligt, slipat puntelmärke.
    Är det någon som känner igen dem?
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    "Avundsjuk var ordet" sa Bill eller om det nu va Bull

    Comment


    • #3
      Men vad tror du om dem, Kecke?
      60-70-talet?
      Kanske äldre?
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Jag är urusel på glas.
        Men jag tycker nog de verkar äldre. Allt liknande veckat glas jag sett hittils har varit från 30-40-talet eller tidigare. (Men det säger inte mycket eftersom jag är absolut novis.)
        Nu kommer strax någon med kunskaper och knäpper mej på näsan

        Comment


        • #5
          Vissa typer av glasgrejer är omöjliga att bestämma tillverkningsdatum på. Låt objektet tala för sig självt, tycker du om dem är det bra. Problemen infinner sig först om man betalat relativt mycket för objekten på grund av att säljaren pratat upp åldern på dem. Har man handlat "till rätt pris" spelar kanske åldern mindre roll?
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment


          • #6
            2 blå ljusstakar med veckad kant

            Jag har inte sett den här modellen av ljusstakar förut men jag tycker att de påminner mycket om de vaser Lindshammar gjorde på 50-talet, i samma blå glas och med likadan veckad kant.

            Comment


            • #7
              Sladden.
              Vasen på min bild påminner mycket om dina ljusstakar.
              Min vas är nyinköpt och jag hade ingen aning om vad det var.
              Igår hittade jag en likadan i turkost glas (för dyr så jag köpte den inte) som var etikettsignerad Lindshammar, Gunnar Ander.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Och mina ljusstakar är kraschade!
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Och mina ljusstakar är kraschade!
                  Det var väl synd.
                  Har du katter?
                  Såg förresten att likadan vas annonseras ut som Eda på Tradera. Undrar just vad som är rätt?

                  Comment


                  • #10
                    Frågade om exakt en sån vas för ett tag sen, tyvärr var det i samband med att bilderna försvann. Lägger dem in på nytt.
                    Vad tycker du var dyrt Kecke? I en antik/ loppisbod såg jag en sån här som var prissatt till 180:-!! DET tycker jag var dyrt! De visste inte heller var den kom ifrån. Att det skulle vara Lindshammar är väl inte helt otroligt.

                    http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=5461
                    Bifogade filer
                    Last edited by brodertuck; 2007-09-24, 19:59.
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                    Comment


                    • #11
                      Jag visste väl att jag sett en sådan tidigare.
                      Det går ju inte att söka på varken blå eller vas (för få bokstäver) även om bilden skulle legat kvar. Synd.
                      Jag är lite osäker på priset. Det var nog mest det att jag inte ville ha en turkos just då. Hmmm...tror jag ångrar mej lite.
                      Ja...nu får vi se om någon vet om det är Eda eller Lindshammar?

                      Comment


                      • #12
                        Är det bortglömt, eller är det en reminiscens från åttiotalet att man sa "mormorskragar" om allt veckat uppepå en vas?
                        Jag tycker fortfarande att det är charmigt att säga att "jag har en vas med mormorskrage".
                        Varifrån dessa blå raringar kommer ifrån, har jag ingen aning. Men måste de vara svenska?
                        Jag har haft - i ett annat decennium - Mary Gregory-glas i olika varianter och kulörer, däribland blå och gröna med mormorskragar. Blomsterplockande flickor med hättor i emaljvitt eller pojkar med halmhattar i samma täckande glasyr.
                        Dessa betecknade jag som komna från England.
                        Att en del vaser, osignerade och oetiketterade, befinner sig i Sverige, behöver inte betyda att alla de är gjorda här.
                        Eller?

                        Comment


                        • #13
                          Så rätt, så rätt, Gideon.
                          Igår fick jag veta från en Eda-expert att den veckade vasen knappast kan komma från Eda och vad gäller den etiketterade från Lindshammar så vet vi väl alla hur lätt etiketter byter plats.

                          Comment


                          • #14
                            Vasen och ljusstakarna är i första hand en äldre modell som kom runt sekelskiftet 1900 och då efter främst engelska förebilder. Flera engelska företag förlade sin produktion till sverige för att sedan sälja de på den egna marknaden. Många modeller blev sedan efterhand även svenska och spreds över den inhemska marknaden... Föremål av denna art har sedan blivit populära och tillverkats under en väldigt lång period.
                            Lindshammar glasbruk tog upp produktionen av dessa vaser under 1950-60-talen och då kan dessa förekomma med deras etikett.
                            Det är inte alltid så enkelt med glas

                            Comment


                            • #15
                              Tack, BAY, för klargörandet!
                              Då var inte de engelska vibbarna helt fel...

                              Comment

                              Working...
                              X