Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla karaffer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gamla karaffer

Hej!
    Är det någon som kan något om gamla karaffer? Jag har kommit i besittning av de två karafferna på bilden. Hur gamla kan dom vara och var kan dom ha tillverkats?

Tacksam för alla synpunkter!
    Mvh
    Kullamannen
    Bifogade filer

Den vänstra är typisk för tiden ca 1850 - 1875. Kan vara tillverkad nästan var som helst.
    Den högra är lite äldre, ungefär 1830-1850. Den är troligen engelsk.

Comment

Den högra kan jag hålla med om ålder men inte den vänstra, den vänstra tror jag är senare mellan 1890-1910
      --eller hur det nu va.

Comment

Står nog fast vid min datering, även om man kan tänja den framåt något, vissa äldre modeller fanns ju kvar vid sidan om moderna. Tror lika fullt att den inte är särskilt mycket senare än 1875. Alla fall halsringarna brukar försvinna vid den tiden, det här är ju ändå en ganska påkostad modell, inte någon av de allra billigaste...

Comment

Den venstre er fra Aalborg glasværk. Fremstillet i perioden 1870 til 1890. Gengivet i Dansk glas som figur 222 (sjælden variant med oliv slibninger på skuldrene - det har din ikke) uden slibninger almindelig type.
          Samt figur 223 samme grundform med 3 rigler på hals, men figur 223 er dekoreret med springende hjort. Det er denne som er dateret i bogen.
          Bifogade filer

Comment

karaffen finns med i kostas kurant från 1896 som vinkaraff beteckningsnr 1301-1307
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Den vänstra måste ha tillverkats vid flera svenska glasbruk under en lång period. Samma karaff men med en oslipad propp stod på de flesta tjänsterum när jag började i statlig tjänst i början av 60-talet.
              Jag är heller inte säker på att den högra är engelsk för karaffer med den proppen tillverkades i slutet av 1800-talet på Kosta.
              DG

Comment

Den vänstra karaffen finns även i kuranter från Limmared 1860-80tal, som sagts innan var det en populär modell som nog alla glasbruk hade i sortimentet. Att den typen skulle tillverkats in på 1900-talet är kanske inte omöjligt men tveksamt.

Comment

Den ventre karaffel er en tysk type som glasmagerne havde med sig til Aalborg Glasværk mener at kunne huske jeg har læst. Så den er givetvis fremstillet mange steder. Typen ses ofte til salg.

Comment

Working...
                  X