Ytterligare ett glasföremål från gottepåsen. Det här violetta slipade glaset har en nött dekor av silver. Det har ett väldigt behagligt sätt när man tar i det, glaset är liksom mjukt och skönt med värmd kant. Vad tror vi tidsmässigt, första delen av 1800-talet kanske? Synd bara att vädret är kass för fotografering.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Violett glas med slipning och dekor
Collapse
X
-
Hmmm. har svårt att bestämma mig för om det är före eller efter 1850, så jag gissar nog på ungefär där...
Breda, och uppåt lite rundade facetter som de här känns mest som sådant som hör hemma under nyrokokon, men de kan kanske som på ett glas som det här vara lite tidigare... Sedan tycker jag dekoren känns väldigt mycket nyrokoko. Symmetrisk visserligen, kanske skall det kallas gränsfall mot senempire, men mycket även efter 1840-1850 är ju fortfarande symmetriskt på det här sättet...
Men jag törs inte säga något definitivt - antar att glaset inte lär vara svenskt? Tyskt?
-
Vet inte ursprung på glaset, inköpt i Sverige men tillsammans med annat som med allra största sannolikhet är osvenskt. Vet inte om man med hjälp av dekoren kan avgöra tiden, jämför bla med de graverade schatullflaskorna som har i stort sett liknande dekor från slutet av 1700 och fram under hela 1800, åtminstone. Guld/silverdekor har ju bla i Tyskland använts rätt långt ner på 1700-talet. Vi får leta lite på nät och litteratur och se om vi kan artbestämma lite närmre.
Comment
-
Nä, med tanke på att dom är utländska är de kanske äldre än vad man tror...
Försökte titta lite på det där med facetterna också, och det verkar som jag bedrog mig lite - äldre facetter verkar vara mer varierade i formen. Och betydligt bättre gjorda - antagligen för att slipat glas var förunnat en betydligt mindre och exklusivare skara då...
Få se om du lyckas hitta något mer :-)
Comment
-
Det är väl någon typ av färg med silver, inget guld.Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggTrevligt det med
Är det pålagt bladguld eller färg? Svårt att se...
Här lär vi väl i alla fall ha tidigt 1800-tal...
Comment
Comment