Fick hem en godispåse idag med lite gott och blandat inhandlat på auktion. Det som jag var mest nyfiken på var de remmarna. Hade väl inga stora förväntningar, men ack vad jag bedrog mig. Jag hade en svag känsla att det skulle vara nytillverkat, men nu när jag sitter med dem här så tror jag inte at de är det. Har letat och bläddrat i litteraturen för att hitta liknande. Oftast så har ju remmare den kupade foten med pålagda ringar, men här är det omvikt kant på vanlig fot. Benet på dessa är ihåligt, med andra ord så går vätskan ner till foten, cuppan inklusive ben optikblåst. Massan är lagom blåsig och fint slitage på fotens yttersta kant. Vad tror vi då om ålder och ursprung? Jag gissar på slutet 1700 och kanske från England. De remmare jag sett med liknande fot har haft härkomst därifrån. Samtidigt är ju dekorelementen mycket vanligt förekommande även i Tyskland och Holland bla. Vad tror ni?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Remmare med omvikt kant
Collapse
X
-
Jag hade samma uppfattning när jag såg dem på bild. Känns bättre i verkligheten, men visst är de jäkligt svårbedömda.Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggSvåra att kommentera. För mig ser dom nygjorda ut men bilder är ju inte så bra när man bedömmer glas. Litar på dig!
Comment
-
Här är en tysk samlare http://www.kunstundglas.de/4.html , som har ett par snarlika
"Römer Mitte 19 Jh. Kuppa optisch geblasen, alle mit Abriss", tyvärr visar bilden två olika typer av remmare båda sorterna optikblåsta.
Comment
Comment