Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelt bruksglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Enkelt bruksglas

Jag kan inte presentera så härliga fynd som vissa (Sladden) gör nere i Småland men jag tyckte ändå att de här visar på enkelt bruksglas. En ljusstake i turbin, glasmassan har fått en lätt rosa ton, två små assietter, som enkla men ändå talande avtryck i tiden. Jag tycker mönstret påminner om lornjett och jag är ganska säker på att de kommer från Limmareds glasbruk. Slutligen skålen, som avhandlades här tidigare tror jag, som jag själv tror var för upplägg av serveringsbestick, slev t.ex, medan andra tror på pip-fat. Hittar inte den tråden. Snapsglaset så, som går i familj med assietterna, grovt och tjockt, otympligt och kolossalt enkelt, på gränsen till parodi på ett dricksglas. Skulle hellre sätt en tussilago i det än dra en snaps ur det! Men jag älskar den här enkla bruksformgivningen och glasmassan som stannat till i sina formar.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jag ska diska och röja i bruksglaset jag har och lägger eftersom ut lite bilder, fyll gärna på.

Comment

Härliga bilder.....

Comment

Jo å så var det ju det här lilla saltkaret oxå. Lite medfaret men härligt. Bilden i botten är nästan bortnött som ni ser. För en tia fick den följa med hem. Skulle tro på sent 1700-tal här.
        Bifogade filer

Comment

Väääällddiiiigt fint.
          Grattis till det fyndet.

Comment

Kul att ditt saltkar har merparten av färgen kvar, inget av de jag har är det någon färg i.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Det har oxå merparten av antalet tillåtna nagg!

Comment

Har ju försökt bestämma för mig själv att inte köpa mer glas, alla fall inte sådant som är efter 1850, men har ju lite svårt att låta bli
                Hittade den här muggen idag, tyckte det var synd att bara strunta i den, har ingen liknande och tyckte den var trevlig.
                Bifogade filer

Comment

Gott glas!!!
                  Varför dra tidslinjen vid just 1850 undrar nyfikna jag?

Comment

tja, mest för att det brukar gå ganska lätt att hitta glas från sent 1800-tal och att jag redan har ganska mycket - äldre glas har jag inte alls lika mycket och där behöver jag fylla på - men då måste det finnas lite plats för dem

Comment

Du har så rätt FBQ och därför drar man på sig en stor sejdel
                      De här tre kom i lådan idag. Turbinsnipan har sandpuntelmärke, de andra två vanliga brytmärken. Jo ni ser rätt, den lilla släta jugendkannan har en spricka
                      Den optikblåsta är väldigt rar!
                      De två första måste vara barn-servis delar. Så smååååå!
                      Bifogade filer

Comment

Fina snipor Äjth, den optikblåsta,
                        kan bottendelen vara pålagd tro, du ser det bättre
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jo Hirvi, bottendelen är pålagd. Vad säger det?

Comment

För mig sade det lite ovanligt Äjth
                            Jag anade detta för det är lite svårt att blåsa med optik
                            och få med den tjocka botten i samma form,
                            då tänkte jag pålagd botten i hyttan,
                            vet inte varför, stilig, lite tyngd, tålig
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Så sant!

Comment

Working...
                              X