"Orabine" finns inte i mitt franska lexikon.
Skrev just nu och frågade mina svensk/franska släktingar nere i Montpellier, med en länk till denna tråden.
Svaret kom direkt: "Origine suèdoise" , kanske något lite stavfel.....
Där har lexikonet origine = ursprung eller härstammar från - och det skulle då vara motsvarigheten till Made in Sweden.
Har man inte varit inne här på forumet om att Hald ibland signerade på franska - vad skrev han?
Är helt säker på att det står ett A och inte ett I Den bokstaven som är lite tveksam kan vara B eller G kanske.
Jag funderade på om det kan vara spanska?
Fast det låter ju så rimligt med origine..........hmmm???Jag ska visa ett annat kort på etiketten + det förra
Heureka, FBQ! Och detta är väl just ett exempel på svenskt opalglas - och då kan det vara OPALINE SUÈDOISE.
Ordboken anger om opalglas: "glas som endast släpper igenom diffust ljus, uppstår genom att genomskinliga partiklar med från huvudmassan avvikande brytningsindex avskiljs i glaset. Dessa glas erhålls genom tillsats av fluorider (t ex flusspat och kryolit: fluoropalglas) eller fosfat (t ex trikalciumfosfat: fosfatopalglas, benaskeglas) till råvarublandningen." Puh!
Comment