Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med vas med knepig etikett [ID:Ryds Glasbruk]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: hjälp med vas med knepig etikett [ID:Ryds Glasbruk]

Varifrån kan denna komma? På etiketten står det ORABINE SUEDOISE ser det ut som och ett stort R.
    Den är ljusblå med vit insida
    Bifogade filer

Vasen kommer från Ryds Glasbruk.
    I’m a real mean bitch!

Comment

DET var det..jag suttit o funderat hysteriskt på varför denna etikett var så fördömt välbekant..tack Maria du räddade min kväll*S*

Comment

Jag kände också så väl igen den ......men varför står det ORABINE SUEDOISE och vad betyder det??
        Tack för hjälpen Maria!

Comment

Franska??

Comment

etikett för export är en gissning
            Last edited by guygil; 2009-05-11, 21:06.

Comment

*skrattar* Den har exporteras till Tidaholm då

Comment

"Orabine" finns inte i mitt franska lexikon.
                Skrev just nu och frågade mina svensk/franska släktingar nere i Montpellier, med en länk till denna tråden.
                Svaret kom direkt: "Origine suèdoise" , kanske något lite stavfel.....

Där har lexikonet origine = ursprung eller härstammar från - och det skulle då vara motsvarigheten till Made in Sweden.
                Har man inte varit inne här på forumet om att Hald ibland signerade på franska - vad skrev han?

Comment

Är helt säker på att det står ett A och inte ett I Den bokstaven som är lite tveksam kan vara B eller G kanske.
                  Jag funderade på om det kan vara spanska?
                  Fast det låter ju så rimligt med origine..........hmmm???Jag ska visa ett annat kort på etiketten + det förra
                  Bifogade filer

Comment

kan det inte stå OPALINE ?

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      kan det inte stå OPALINE ?
                      Heureka, FBQ! Och detta är väl just ett exempel på svenskt opalglas - och då kan det vara OPALINE SUÈDOISE.
                      Ordboken anger om opalglas: "glas som endast släpper igenom diffust ljus, uppstår genom att genomskinliga partiklar med från huvudmassan avvikande brytningsindex avskiljs i glaset. Dessa glas erhålls genom tillsats av fluorider (t ex flusspat och kryolit: fluoropalglas) eller fosfat (t ex trikalciumfosfat: fosfatopalglas, benaskeglas) till råvarublandningen." Puh!
                      Last edited by Rebello; 2009-05-12, 10:35.

Comment

Ja det klart! Tack för hjälpen. Ni är bara bäst!

Comment

Working...
                        X