Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelpipigt bläckhorn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dubbelpipigt bläckhorn

Ett av dagens inköp
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Den var bra!
    100% övertygad om att det är ett bläckhorn?
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Jag tycker den är häftig men håller med Sladden Är det verkligen ett bläckhorn
      DG

Comment

Pennställ.
        Alla priskuranter nedpackade, men jag tror det var kommer inte ihåg om det var Reijmyre eller limmared 60-talskurant. Kallas för bläckhorn vattensats. Har en trepipig och en fyrpipig med tillhörande bläckinsats.

Comment

Och jag som vaar så nöjd! och så fattas det själva bläckhornet
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Mycket trevlig Tingeling, funderar på
            var det fjäderpennor då (gåspenna)
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag dristar mig till att svara
              Det fanns både ock på den tiden. Stålpennorna har gamla anor - har funnits sedan 1700-talet. Fast under 1800-talets lopp så blir de bättre och vanligare - efter ca 1850 är dom ganska ovaliga och fattigmanspennor, så jag tror det här i första hand rymt stålpennor - fast en och annan fjäderpenna kan kanske ha stått där också

När du tog upp ämnet kom jag på att jag måste läsa på lite - det var länge sedan jag läste om stålpennans historia.... återkommer om jag lyckas hitta lite utförligare information

Comment

Nu så - 1780 uppfinns stålpennan 1808 sägs den förbättrade varianten med skåra i pennspetsen ha kommit. Runt 1830 var stålpennorna väl spridda runtom i världen.
                Men det berättas också ännu på 1870-talet skrevs med gåspenna i Stockholmsskolorna upp till sjunde klassen.

Comment

Intressant FBQ om dessa pennor.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                  X