Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bilder från Småländska glasbruk (Gadderåshyttan, Pukeberg m.fl.)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Längre till vänster i markplanet finns något som kallas Hemslöjden. Jag har inte varit inne där men jag tror att det är en del lokala hantverkare som håller till där.
    Ytterligare en sak att kolla i augusti
    Lasse
    Bifogade filer

Comment

Här är ett glasbruk som man inte ens kan se resterna av byggnaden.
      Flerohopp. Man kan inte heller så några rester efter det gamla järnbruket.
      Lasse
      Bifogade filer

Comment

Carl Hermelin har berättat att han den 1 april 1924 blev "hyttmästare och platschef vid Flerohopps Glasbruk, ungefär 1 mil norr om Nybro." (1926-1930 var han sedan chef på Sandviks glasbruk.)- - - "Flerohopp var anlagt som järnbruk 1726 av herrarna Fleetwood, Rothlieb och Hoppenstedt, med det egendomliga namnet bildat av de första stavelserna i deras namn. På samma sätt bildades 1742 namnet Kosta efter namnen Koskull och Stael von Holstein."
        CH berättar i Kronobergsboken 1973 om sin tid på Flerohopp.
        Flerohopps glasbruk i Madesjö socken 1891 - 1960. Tänk att alla spår har utplånats - från 1960 tills nu!
        Last edited by Rebello; 2009-07-18, 14:04.

Comment

Har hållit på att rensa bland gamla papper och bilder. Hittar en del kul grejor
          Här är arbetsstyrkan vid Gadderås Fönsterglasbruk 1926
          Lasse
          Bifogade filer

Comment

Hittade även ett handkolorerat vykort från Orrefors glasbruk. På den tiden jag bodde där var det sliperi i byggnaden till höger. Byggnaden rakt fram tror jag är ett magasin. Hyttan i bakgrunden. Det jag inte blir riktigt klar över är den främre höga skorstenen. Järnvägspåret är ett industrispår från järnvägsstation
            Det som svänger åt vänster går till sågen. Man kan se en stor stock ligga till höger om spåret. Man ville visa att det fanns grovt timmer har jag hört.
            Bakom staketet med gröna stolpar till höger fanns trädgården där det odlades väldigt mycket.
            Kortet är förmodligen från slutet av 20-talet. Förlag Orrefors Koop Hand.Förening
            Lasse
            Bifogade filer

Comment

Intressant det här. Med tanke på arbetsstyrkan 1926 fanns det väl inget omfattande försäkringsskydd och omvårdnad för sjukdom och arbetslöshet, det var först på 50-talet den obligatoriska försäkringskassan kom till. Men vad gjordes för att hjälpa sjuka gubbar innan dess? Fackföreningar fanns ju redan i början 1900-tal någon gång.

Fanns det någon form av kvinnoklubb på de nämnda glasbruken?

Comment

Rebello man har en del svar alldeles framför näsan ibland.
                Satt och slötittade i Glasriket 2009, alltså glasrikets reklamblad.
                Hittade följande upplysning om Pukeberg
                "Gunne Brandstedt har tagit med sig hela paletten in i hyttan osv
                Med lika oblyga penseldrag låter Micke Johansson behagliga pasteller osv
                Också Birgitta Englid laborerar med sofistikerade uttryck i glaset osv"
                Det är således tre olika glasmästare/designers som jobbar där.
                Englid tar vara på spillglas och tillverkar smycken av detta.
                Skall som sagt försöka att rapportera senare i höst om detta.
                Lasse

Comment

"man har en del svar alldeles framför näsan ibland"
                  Ja, det finns mängder med god media att fördjupa sina tankar i när ingen annan har svaret.

Comment

Nu försvinner jag till Småland på ca 1 månad. Har förmodligen inte någon datoruppkoppling under den tiden. Skall se vad jag kan hinna att fotografera för glasbruk under tiden. Skall försöka att träffa micke i Pukeberg i alla fall.
                    Hälsn Lasse

Comment

Då får du ha det så bra Lasse med en fulladad kamera.

Comment

Har inte så många bilder just nu men en från Sandviks glasbruk
                        DG
                        Bifogade filer

Comment

Hittade ett gammalt foto sedan 1884. Jag tror att det är Smedernas väg och att det är Villa Murgröna till höger. Murgrönan kom senare därav namnet.
                          LasseC
                          Bifogade filer

Comment

Kan Alsterbro glasbruk ha pressat bysten Oscar den andre? En släkting till mig har en, kan dom vara värda något?.

Comment

Jag har fått tag i en bok om Alsterbro. Intressant läsning.
                              Jag hämtar ett axplock ur boken .
                              "Det var viktigt att för bruken att anskaffa järnformar för pressning. Vid mitten av 1890-talet kostade en en pressglasform till likörglas med grepe ca 25 kr och priset för ett sådant glas var 4 öre Järnformar köptes från olika t.ex. från Johansfors 1912, från Kosta 1913 och på sommaren 1931 skickades inte mindre än 3 ton pressglasformar från Eda som fått svårare att hålla igång pressglastillverkningen Dessutom inköptes nya formar 1939 och 1949."

Det skulle vara intressant att se en priskurant från Alsterbro för att se deras pressglasprodukter.
                              DG
                              Bifogade filer

Comment

När jag var nere i Småland sist så tog jag ett par bilder på Flygsfors glasbruk.
                                Tror inte det är någon speciell verksamhet där just nu.
                                Den gamla skylten finns kvar på kontorsbyggnaden. Men jag tycker att skorstenen ser lite farlig ut. Men en god vän till mig sa "Så har den väl alltid sett ut"!
                                DG
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X