Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för lock?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad för lock?

Köpt denna glasburk på loppis igår. 31cm hög,massa blåsor å bubbligt glas,är formblåst ser de ut som jättefin tycker jag å har tänkt ha skorpor i den.Men nu finns de inget lock på den å undrar så vad för lock de varit, är 2 tappar på sidorna,kan de vart ett patentlock i porslin på den? unrar med vad den använts till.
    Bifogade filer

Fin stor burk eje..jag har oxå några stora rejäla burkar just till skorpor o kex...det var en rolig öppning på din..vet inte alls hurdant lock det var menat..du får väl ta till ett korklock i brist på originalet

Comment

Jag får hitta på nåt,men vore kul om någon kanske har en komplett man kan se på. Måste väl baka skorpor med nu med!!!

Comment

skulle kanske kunna vara ett glaslock med en metallklämma över

Comment

Ja just de!!!! De minns jag att de fanns förr,locket va lite kupat å 2 upphöjningar där tråden gick. lite udda på en så här stor burk förstås.

Comment

mmm.. har sett både jättesmå o rejält stora burkar med såna lock

Comment

eje5666 jag har några såna burkar OCH lock som jag använder till lite olika saker. Det finns olika typer av lock. En modell går utanpå och en annan innanför. Svårt att förklara. Tog ett par bilder så får vi se om du förstår bättre. Man använde burkarna till att konservera i. Gummibanden tätade och stålbandet förslöt. Minns burkarna som stod i källaren fulla av saker min mamma konserverat
              Bifogade filer

Comment

Noterade att din burk är inte lik någon av mina Ingen av mina har såna utstickare

Comment

jo sådana konserveringsburkar har jag med,har ätit hemkonsreverat med som barn,Mor hon konservera hela grisen i burkar förutom fläsket som hon salta ner i en träbalja,de blev så salt så de gick knappt å äta. De finns inget så gott som plommonkompott som är konserverat på sånt sätt. Denna burken jag har tycks ha nåt konstigt lock.

Comment

Måste ju var ett lock med spår för tapparna som du passar in o sen skruvar till

Comment

Working...
                    X