Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaptenens glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaptenens glas

Lägger in några bilder på ett som jag tror ölglas med trevlig dekor. Fartyget utrustat med ångmaskin och rigg. Gissar att det är från slutet av 1800-talet.

Som lite kuriosa en text från boken ?Stimbåt - om kolfyrade lastångare? av John E Persson. Texten är ett utdrag ur Kongl. Maj:ts nådiga förordning av den 12 Febr 1864 och beskriver varför tidiga ångfartyg var utrustade med rigg och segel:
    ?Ångfartyg, tillhörande första klassen, skall hafva minst två master jemte segel af erfoderlig storlek, bland hvilka bör finnas å främsta masten ett råsegel; och skall hela segelarean vara så stor, att, i händelse maskineriet blir obrukbart, fartyget med begagnande af endast seglen kan manövrera?.
    Bifogade filer

Mycket trevligt glas!
    Skulle vara trevligt att prova med en fin årgångsporter.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Välkommen tillbaka

Helt klart är det gravyren som gör detta glas. utan den trevliga gravyren tror jag inte du skulle varit speciellt intresserad av glaset.

Ett vackert glas med en rolig gravyr. Säkert som du säger från slutet av 1800-talet.

Comment

Tillbaka från ett regnigt småland.

Ja en porter skulle sitta fint, gin o tonic och vanlig öl är testat med bra resultat, smakar nog lite bättre

Tackar Lars K, samvetet är inte helt rent vad gäller snyltandet bland trevliga bilder här på PES så jag ska försöka lägga in några framöver. Du har helt rätt, utan gravyren så vore ju det här ett ganska anonymt glas.
        Har sett liknande med årtalet 1899 i någon av antiktidningarna, troligen gjorda inför sekelskiftet 18-1900.

Comment

Working...
        X