Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasets orenheter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasets orenheter

kan vi ju kalla denna tråd, här kan vi alla PESare lägga in bilder på orenheter i glas, så kan vi klura ut tillsammans vad vi kallar det ena och det andra,
    även mystiska märken och former som tillkommit när det gjordes,
    kanske vi kan klara av i denna tråd, vet att det är många som har orent glas,
    men alla vet nog inte vad det är och heter, så fram med era lusor, stenar mm.

Jag börjar med en svårfotad sak, det är en (STEN) som är på väg att lösas upp i den varma glasmassan, den går i grönt på glaset, inte mörk som bilden visar, 3cm lång är den, svulstig på båda sidor av glaset, (sticker ut) som en böld, liknar en rejäl snorkråka
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Kul ide!
    Få bara se hur mycket tid jag har att få bra bilder på olika orenheter...
    Nå, fotade lite snabbt.
    - Först en sten i ett länsmansglas - inte så upplöst alls. Syns ju lite andra orenheter på bilden också, lite små blåsor och ränderna från själva blåsningen, skall nog synas några andra vågor i glasmassan också.
    - Sedan mitt antagligen tyska glas jag visat förrut - abnormt mycket blåsor, ännu värre mot mynningen - förvånande då jag tycker gravyren är fantastiskt välgjord...
    - sedan en fickplunta som dessvärre har gått sönder någon gång och blivi lagad, men visar prov på det mesta - sotpartiklar - sliror i glasmassan, osmälta partiklar, blåsor.
    Här kanske det är ett bra tillfälle att benämna de olika föroreningarna
    Bifogade filer

Comment

Bilderna kom i fel ordning, men det kanske märks...

Comment

Hoppas annars att du inte tycker att jag kommer från ämnet Hirvi - tänkte att du föreslog att man skulle ta upp märken man inte kan förklara... Jag återkommer till mitt glas jag lade in 16/3.
        Vet ju att jag redan frågat, men jag tycker fortfarande att det är knepigt att det helt saknar puntelmärke... svaga koncentriska ränder efter drivningen, och ca 2 cm i diameter område i mitten där glasmassan i stället ser tilltryckt ut, mot något lite skrovligt underlag som lämnat det lätt buktigt... nu blev fotot lite uselt, men nu har solen också hunnit gå ned, så det blir nog inga fler bra bilder idag...
        Bifogade filer

Comment

Du beskriver ju ditt glas bra FBQ, dom långa ränderna på flaskan vill jag kalla (ramper) små blåsor i varierande storlek i svärmar kom ofta från (rök)
          nu var det TV ja
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Har dom inte tryckt fotsaxen hårdare mot cuppan under drivningen av foten
            så att det som buktar ut under foten är avslutet på det kyligare benet,
            en fotsax lades an en kort stund, bara så att foten blev full, sedan kunde den formas med annan sax (profilen)
            Hirvi

Comment

Lägger in ett par bilder på oavsiktliga "fel". Dels karaffen med jättebiten från degeln och dels en bild på delar där syftet varit att avfärga massan till vitt men nu är tonerna både violetta, gröna och gråbruna.
              Bifogade filer

Comment

Har visat bilden förut, men här är det typiskt (lusigt) glas
                Hirvi
                Bifogade filer
                Last edited by Hirvi; 2009-04-05, 18:41.

Comment

En flaska går väl också bra (Sladden vill ha denna)
                  Bifogade filer
                  --eller hur det nu va.

Comment

Ja du Nisse där är det både lusor, blåsor, och sten, när blåsorna är såpas stora, då har dom inte kommit till lusstadiet, lusigt var det innan det blev blankt på morgonen, det tyder ju på att dom har haft stora problem att få någon fart på ugnen, så kunde ju glaset se ut Kl:3 på morgonen,
                    men dom skulle ju igång och göra flaskor, ugnen sänktes ned till arbetstemperatur på morgonen fast att glaset inte var blankt, och när då tempen sänktes då stannade glaset i sin dåliga kvalitet, det såg ut så hela dagen sedan, sedan var det samma visa nästa dag,
                    skulle dom varit noga med att glaset skulle vara blankt då med dessa ugnar och dåligt bränsle, då kanske ugnen behövt gå på fullvarv en dag till,
                    att arbeta varannan dag var nog inget att tänka på
                    Hirvi

Comment

Gröntonad liten 5 cl. medicinare, 5 cm hög, med mycket blåsor och orenheter.
                      (Jag litar på att engelskmodellen tar en tur ner till Småland i sommar, nisse.)
                      Bifogade filer
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

Comment

Kroppen på samma som ovan.
                        Påminnelse önskas Sladden då mitt minne har lätt för att svika mig
                        Bifogade filer
                        --eller hur det nu va.

Comment

När vi är inne på engelskmodeller så tar vi en riktigt slaggig och blåsig hals.
                          Bifogade filer
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

Comment

Se där ja, riktiga kratrar

Hur gjorde vi på min tid med enstaka blåsor, stenar mm,
                            låg orenheten ganska ytligt i sista anfonget med glas,
                            så kunde man antingen klippa bort den, eller dra iväg den mot pipnaveln
                            med en liten krok av järn, så kom den inte med, så görs även idag
                            Hirvi

Comment

Utan dessa orenheter och blåsor är inte glaset särskilt roligt, det är en fröjd för ögat att titta på ett glas eller en flaska som det är liv och själ i
                              --eller hur det nu va.

Comment

Working...
                              X