Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optikblåst sodaglasfotskål. Formgivare/bruk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Optikblåst sodaglasfotskål. Formgivare/bruk?

Det här är egentligen inte det gift jag föredra men den är så fin så jag kunde inte låta den stå.
    18 cm. hög.
    Skålen är sprängd, inget puntelmärke.
    Optikblåst skål även om det inte framgår på bilden.
    Ganska tung liten skål.
    Skall jag gissa så blir det Sandvik och Gate eller Hald. Men, som sagt, denna typ av glas vet jag inte mycket om så jag ber er hjälpa mig med identifikationen.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Jag hittar den inte i min Sandvikskatalog Tyvärr. Skall spana vidare
    Lasse

Comment

Har ett par ljusstakar med samma uppbyggnad på foten. Med ring alltså. Vet inte var jag har dom just nu men vet att det sitter en etikett på dom som visar att Sandvik- orrefors är tillverkare. Om det är Gate eller Hald vet jag inte. Antar att din skål har samma härkomst men osvuret är bäst tills någon som är säker dyker upp.

Comment

Är det kanske ljusstakar av det här slaget?
        Bifogade filer

Comment

Kul att se ljusstaken.
          Efter inläggen ovan så kan vi alltså säga Sandvik/Orrefors.
          Härligt när det detektivas lite
          resten satte han hår på.

Comment

Där kom den. Då slipper jag leta.

Comment

det där sladden var en riktig pärla men jag hittar heller inget om den i mina böcker men det kan vara så att det är en knut bergqvist pjäs både design och tillverkning hoppas rebello tittar in han har bra koll på sånt
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ljusstaken är inte Sandvik och Knut Bergqvist har inte gjort den. Troligen är inte skålen heller från Sandvik.

Comment

Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
                  Ljusstaken är inte Sandvik och Knut Bergqvist har inte gjort den. Troligen är inte skålen heller från Sandvik.
                  Vad tror du det kan vara då?
                  Ulferics ljusstakar med Sandvik/Orreforsetikett, vad säger du om dom?
                  resten satte han hår på.

Comment

Harley skrev: "hoppas rebello tittar in han har bra koll på sånt".

Under sin Orreforstid utarbetade Knut Bergqvist vissa prototyper i samarbete med Gate eller Hald för att sedan serietillverkas på Sandvik. Någon sådan här har jag inte sett - men har inte tillgång till en förteckning över allt som gjordes.
                    Last edited by Rebello; 2009-03-29, 09:04.

Comment

1) Det är svårt att säga något om etiketten på Ulferics ljusstake utan att ha sett den (eller en bild av den).
                      2) Det fanns faktiskt andra skickliga mästare än Knut Bergqvist. På Sandvik fanns till exempel Gustav Augustsson. På andra bruk fanns också mycket duktiga mästare.

Comment

Nu är stakarna hittade. Har stått i en garderob en längre tid. Nu har dom kommit ut ur garderoben. Att jag glömt bort vad som står på lappen får skyllas på tid och ålder. Inte är det Sandvik- Orrefors i alla fall. Det som syns är ett A och ett N. Möjligen syns ett Y. Nybro kanske?
                        Mina stakar är gråtonade.
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
                          - - -
                          2) Det fanns faktiskt andra skickliga mästare än Knut Bergqvist. På Sandvik fanns till exempel Gustav Augustsson. På andra bruk fanns också mycket duktiga mästare.
                          Både Gustav Augustsson och Viktor Jakobsson på Sandvik var med bland de fem mästare i Orreforskoncernen som fick guldmedalj i Paris 1925.

Gustav, Viktor och min far Knut var yrkesbröder. På 1940-talet var "deras" glasbruk Sandvik resp. Strömbergshyttan, båda i Hovmantorps socken. De var dessutom fiskebröder och jag minns från detta årtionde deras kräftskivor vid Knuts fiskestuga. Där pratades det mycket GLAS - och tömdes också ett och annat glas - som de själva hade blåst! Alla tre hade ju som sagts fått guldmedljer i Paris. Då var de med i den grupp av mästare som vid Sandvik och Orrefors omsatte Gates och Halds ritningar till färdiga glaspjäser - med känt resultat.
                          Last edited by Rebello; 2009-04-04, 12:42.

Comment

Etiketten är från AB Hofmantorps Nya Glasbruk och ljusstaken är tillverkad på 1930-talet. Sannolikt är skålen också från detta bruk. Det var trevligt att se en etikettmärkt ljusstake. Jag var tidigare inte säker på att den marknadsförts eftersom det är en tämligen komplicerad och dyrbar tillverkningsteknik.

Comment

Working...
                            X