Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

grön fuling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• grön fuling?

undrar över den här vas/flaska det sitter en etikett som jag inte lyckas se vad det står på den är ju ruskigt ful men det är lite bubblor och lusor i glaset så det verkar ju vara lite ålder på den den är ca 18 cm hög och ca 9.5 cm i diameter i botten är det någon som har någon ide?
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Här har du en tråd om din karaff som ursprungligen innehållit likörextrakt från Saturnus:
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
      Här har du en tråd om din karaff som ursprungligen innehållit likörextrakt från Saturnus:
      http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=7707
      det var som tusan ballonggreven då får jag nog omvärdera den gröna fulingen, tackar
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Pssst! Det finns källor som säger att Edvin Ollers designat. Fast det skall vara en propp också. Den ser ut som en uppochnedvänd flaska. Den innehöll extraktet som skulle blandas med spriten.
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
          Pssst! Det finns källor som säger att Edvin Ollers designat. Fast det skall vara en propp också. Den ser ut som en uppochnedvänd flaska. Den innehöll extraktet som skulle blandas med spriten.
          psst. sladden det var inte absint?

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
            undrar över den här vas/flaska det sitter en etikett som jag inte lyckas se vad det står på den är ju ruskigt ful men det är lite bubblor och lusor i glaset så det verkar ju vara lite ålder på den den är ca 18 cm hög och ca 9.5 cm i diameter i botten är det någon som har någon ide?
            Denna sidan kan du se knoppen på flaskan.Personligen tycker jag den inte är en fuling. http://www.precisensan.com/antikforu...immared&page=2

Comment

Karaffen är designad av Edvin Ollers 30-tal på Limmareds glasbruk. I dag sveriges äldsta igång varande glasbruk. Karaffen gjordes för likörekstrakt. Den ska ha en propp som är en uppochnedvänd flaska som innehåll en separat ingrediens till likören

Comment

Eftersom jag har sett flera med en röd träkuleknopp måste den ha funnits som original också. Eller rör det sig om 2 olika flaskor?
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag tror det berodde på flaskans innehåll hur proppen såg ut.
                  På den andra tråden har innehållet varit julglögg och då behövdes ju ingen smaktillsats. Därför ingen "Flaskpropp" med essensinnehåll. Utan Rudolfs julröda nos passade finfint.

Flaskorna för likör såldes nog tomma, spriten fick man fylla i själv tillsammans med essensen från "flaskproppen".
                  Jag tycker det är en ganska tjusig flaska, speciellt när den har "flaskproppen".
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Working...
                  X