Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min svarta sida

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Min svarta sida

Bytte till mig denna sockerskål av en samlare under förra helgen. helt svart glas, troligtvis något sölarbete från någon värmländsk hytta kanske. Skarpt puntelmärke i botten. Omkring 1900+- någonstans.
    Bifogade filer

Vacker skål Kallin!
    Men nu måste jag stutsa emot Kallin,
    inte sölade mästarna, aldrig heller på raster när andra sölade,
    det blev inga sådana objekt som din fina skål
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Du menar att den är för fint gjord för att någon lägre stående hyttpojk skulle trillat fram den.

Jo så kan det kanske vara. Säg att mästaren skulle blidka hustrun med en sockerskål då, kan det ha varit så?

Comment

Det var som så, att gå in i hyttan på rasten och göra en sådan skål i ett ex
        det fukade liksom inte, den enda skålen blev liksom inte riktigt bra,
        det bästa resultatet blev när hela laget var igång, då flöt det på i sin rätta takt, och glasen blev hyfsat lika, även om det var mycket handarbetat
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

håller helt med hirvi det där är inget sölarbete det är en jäkligt vacker skål på fot påminner mycket om hald och gates skålar på fot fastän din är troligen äldre
          Last edited by harley; 2009-03-06, 09:46.
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Den skålen var det bästa jag sett på länge proportionerna känns helt rätt, den stora foten ger det där lilla extra.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Den skålen var det bästa jag sett på länge proportionerna känns helt rätt, den stora foten ger det där lilla extra.
              Jag hade länge suttit och kikat på skålen och funderat varför den kändes så bra. Jag tror att du slog huvudet på spiken när du nämner foten och dess förhållande till skålen, det är nog det som gör den så skön. Sen är ju det svarta glaset lite häftigt också.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                Jag hade länge suttit och kikat på skålen och funderat varför den kändes så bra. Jag tror att du slog huvudet på spiken när du nämner foten och dess förhållande till skålen, det är nog det som gör den så skön. Sen är ju det svarta glaset lite häftigt också.
                Något sölarbete tyckte jag inte heller det såg ut som och måste sälla mig till de positivas skara. Svart glas är tilltalande tycker jag.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag bara undrar om det är skålen, underlaget eller fotografen som lutar?

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                    Jag bara undrar om det är skålen, underlaget eller fotografen som lutar?
                    jag tror det är fotografen
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Vacker skål Kallin!
                      Men nu måste jag stutsa emot Kallin,
                      inte sölade mästarna, aldrig heller på raster när andra sölade,
                      det blev inga sådana objekt som din fina skål
                      Hirvi
                      Jag vet inte om jag missförstått Hirvi men nog sölade mästarna. Det är mycket fint glas som tillkommit genom deras sölarbete. En del mästare hade vissa specialiteter. Ibland tog också bruket upp dessa saker i sitt eget sortiment.

Comment

Det var nog så att var man kommen till mästare så behövdes det inte
                        sölas så mycket, man löste och hittade på under arbetets gång,
                        en rast var inte mycket att söla på, det var nog dom som fick söla fritt på arbetstid, jag hade den förmånen, det var ju stimulerande
                        Hirvi

Comment

I så fall var det olika på olika glasbruk.

Comment

Smet från festligheterna och fixade några taskiga bilder till.
                            Bifogade filer

Comment

Vackert Kallin, fint slitage på fotens ytterkant,
                              riktigt rund puntel, jag har aldrig blåst med svart glas i degeln,
                              tidigare hade dom det även här.
                              Kallin! Två bagare och en smet
                              Hirvi

Comment

Working...
                              X