Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spela roll - om färgen på glaset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spela roll - om färgen på glaset.

Ofta hör man om folk som köper/samlar på färgat glas, och då ofta en speciell färg. Går man då bara efter färgen när man värderar skönheten i ett glas och är formen av sekundär betydelse?

Vill gärna se lite färgat glas i den här tråden om någon vill dela med sig.

Själv köper jag glas utan någon större vikt vid just färgen.
    Bara den inte är blå.
    Så är det.

Menar du konstglas eller vilket glas som helst?

Comment

Jag tycker om att bygga upp stilleben med färgat glas, men då är både formen och färgen viktig. För mig handlar det snarare om helhetsintrycket. Under ganska många år har jag samlat på Isi och Isikub från Gullaskruf och då i färgerna grönt och i klarglas.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
        Menar du konstglas eller vilket glas som helst?
        Vilket glas som helst. Menar jag nog. Konstglas är kanske inte något som folk så ofta samlar på "färgvis"? Nu blir jag osäker men jag tror inte det... Eller gör du?

Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
        Jag tycker om att bygga upp stilleben med färgat glas, men då är både formen och färgen viktig. För mig handlar det snarare om helhetsintrycket. Under ganska många år har jag samlat på Isi och Isikub från Gullaskruf och då i färgerna grönt och i klarglas.
        När du samlar Isikub, köper du allt som är grönt eller klarglas som du hittar?
        Så är det.

Comment

Jag samlar på glas i en blågrön nyans. Kan inte få nog! Ni ser bakom dessertskålarna här.
          Bifogade filer

Comment

..här är mina favoriter. Det är Elme glasbruk i Älmhult, design Carl Olof Borgarp, 1960-tal.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
              Själv köper jag glas utan någon större vikt vid just färgen.
              Bara den inte är blå.
              Vad säger Kecke om detta
              DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Vad säger Kecke om detta
                DG

Att det är en attans tur att inte alla samlar på pluntor som gärna får vara blå. Hur skulle det se ut. Slagsmål vid varenda loppis.
                Av övrigt glas har jag faktiskt inte så mycket blått.
                Jag gillar också att sätta ihop små grupper lite här och där. Jag försöker fota något imorgon.

Comment

Färgat glas har sin charm..som klarglas har sin..jag faller nog ofta för just det färgade..mycket Riihimäen Lasi-saker har fått följa hem.. Isi-kuberna e ju en klar favorit bland svenskt glas..men arrangemang i klarglas av Wärffs alster e oxå fint..men jag varvar mycket..kan ha en samling turkosa vaser i ett fönster för att sen byta ut det mot gröna

Comment

Precis som du engelsson, brukar jag också ändra om bland mina små "stilleben" allt efter humör och lust.
                    På mitt kylskåp sitter dessa ord av Estrid Ericson, grundaren av Svenskt Tenn "Låt aldrig hemmet bli färdigt. Slå aldrig fast möbleringen, arrangera ständigt om och håll på så sätt hemmet levande."

Comment

Precis som du engelsson, brukar jag också ändra om bland mina små "stilleben" allt efter humör och lust.
                      På mitt kylskåp sitter dessa ord av Estrid Ericson, grundaren av Svenskt Tenn "Låt aldrig hemmet bli färdigt. Slå aldrig fast möbleringen, arrangera ständigt om och håll på så sätt hemmet levande."
                      Preeeeeeeeeciis min melodi

Comment

Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
                        Jag samlar på glas i en blågrön nyans. Kan inte få nog! Ni ser bakom dessertskålarna här.
                        Läckert! Köper du allt blågrönt du hittar?

Estrid visste vad hon talade om
                        Så är det.

Comment

Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
                          Läckert! Köper du allt blågrönt du hittar?

Estrid visste vad hon talade om
                          Njee, allt ska vara som det alltid varit - lääänge! så - ibland kan man byta ut och ändra lite, absolut inte på möbleringen.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                          X