Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastrup glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kastrup glas

Denna röda glaskula är enl. etiketten från Kastrup glas. Den är c:a 9 cm i diam. Den har ett litet hål rakt igenom "knoppen" så det är väl tänkt att den skall hänga.
    Har försökt hitta uppgifter om förhållandet Kastrup/Holmegaard men hittar inte särskillt mycket. Hjälp tack.
    Bifogade filer

Kastrup Glasverk och Holmegaard var två glasbruk som som startade inom samma familj i under första halvan av 1800-talet.
    1965 slogs de två företagen samman till Kastrup og Holmegaards Glasværker A/S.
    1977 lades verksamheten vid Kastrup ned.

Så här har jag fattat det i alla fall.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

lustigt jag satt och kollade på en sida och där fanns likadana kulor som din i olika färger till salu för 135 dollar styck jag skall kolla jag tror det endera är michael bang eller per lytken
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

kollade per lytken var den enda jag hittade som gjort glasklot men jag såg inget enfärgat i dom pasellfärgerna det kan ju vara bruksproduktion vilket som dyra och eftertraktade är dom i alla fall
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Hittade en avslutad auktion på Tradera med en liknande kula. 90 kr blev slutpriset. Översta bilden är traderakulan.
          Jag har en annan kula som är pasellblå, den har sonen köpt på loppis till mig.
          Den är inte riktigt klotrund och har ett annat fäste. Den är nog äldre. Är det sådana du menar?
          Bifogade filer

Comment

Fönsterkarmen och persiennen blev djävligt bra på bilden.
            Handen och det blåvita däremot...
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
              Fönsterkarmen och persiennen blev djävligt bra på bilden.
              Handen och det blåvita däremot...
              Nu ska du vara snäll med Trollet Sladden, du vet att det inte är så lätt
              Tändsticksasken blev ju bra

Vad har du för kamera Trollet?
              --eller hur det nu va.

Comment

Bilden med tändstiksasken är från en avslutad auktion på Tradera.
                Jag har en skitkamera men den duger åt mej. Sådäså.
                Tack Greven för informationen om Kastrup/Holmegaard.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                  Bilden med tändstiksasken är från en avslutad auktion på Tradera.
                  Jag har en skitkamera men den duger åt mej. Sådäså.
                  Tack Greven för informationen om Kastrup/Holmegaard.
                  Tänkte om du kunde ställa om närgränsen "macro"?
                  --eller hur det nu va.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                    Hittade en avslutad auktion på Tradera med en liknande kula. 90 kr blev slutpriset. Översta bilden är traderakulan.
                    Jag har en annan kula som är pasellblå, den har sonen köpt på loppis till mig.
                    Den är inte riktigt klotrund och har ett annat fäste. Den är nog äldre. Är det sådana du menar?
                    ja det är såna pastellfärgade gula,blåa röda dom begär 135 dollar styck för dom, men om dom får det vet man aldrig men dom låg ju i pris som carnaby pjäserna och dom är ju internationellt eftertraktade

Comment

Till Nisse 8, min kamera är en Olympus Camedia C-150. Det går att ställa in för närbilder men det blir bara suddigt. Antagligen är fotografen väldigt mycket amatör.

Comment

Du kanske sett den men här är en sida med lite info:

Comment

Har lagt in länken i Länkarkivet.
                          /Admin
                          admin@precisensan.com

Comment

Har också sådana där bollar, men mina är omärkta. Fanns säkert fler glasbruk som producerade dem, men vilka?
                            Så är det.

Comment

Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
                              Har också sådana där bollar, men mina är omärkta. Fanns säkert fler glasbruk som producerade dem, men vilka?
                              Hrm, en av mina fönsterkulor var visst märkt. Den orange är märkt "Alsterfors Sweden". Den blå och den gula är omärkta men de liknar den orange. Den gröna är droppformad och omärkt.
                              Bifogade filer
                              Så är det.

Comment

Working...
                              X