Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff m propp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff m propp

Proppen har luft i bägge ändar, oslipad undertill.Inslipad liksom insidan av halsen. Finner denna modell (utan propp) med tre halsringar i Kostas 1855 kurant. I transjökuranten 1871-1931 ser jag en teckning som påminner starkt om denna MED propp. Jag skulle själv datera den till ca 1870-1880. Känner ngn igen den och kan berätta mera?
    Karaffen skall säljas.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Här finns lite mer info om denna typ av karaff.

Comment

Oj oj oj, nu inser jag att jag verkligen har alldeles för mycket glasprylar. Den här lilla vinägerkaraffen mindes jag plötsligt att jag hade i ett skåp, när jag läste Keckes inlägg i länken.
      Pust!! Tack Legion för länken!!!!!!
      Det förefaller ändå som att propparna till de bägge karafferna hör till! eller vad säger ni?
      Bifogade filer

Comment

Tycker proppen känns senare än 1855. Modellen på karaff har ju tillverkats länge, så jag skulle nog som du tro att just den här karaffen är tillverkad lite senare.
        Tycker 1870-talet kanske låter rimligt, senare blir ju halsringarna ganska omoderna. Vill du gardera dig kan du ju alltid formulera dig lite vagare

Comment

En ganska ordinär avsatskaraff, skulle tro att den är av den lite mindre modellen, den ser lite oproortionerlig ut.
          Finns i flera storlekar.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
            En ganska ordinär avsatskaraff, skulle tro att den är av den lite mindre modellen, den ser lite oproortionerlig ut.
            Finns i flera storlekar.
            Lars, den sista bilden är en vinägerkaraff, den större finns i början av tråden. När jag kollade xtra fann jag ännu en vinägerkaraff men denna har en slags balusterhals, alltså inga ringar. Här kommer en bild. Den hade en liten medicinpropp när jag hittade den.
            FBQ menar att ringarna försvann och halsen förenklades till att slutligen bli helt ren. Får anta att denna är yngre än de med ringar då!?
            Bifogade filer
            Last edited by Äjth; 2009-02-21, 12:03.

Comment

Working...
            X