Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Limmared? [ID:Limmared]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Limmared? [ID:Limmared]

Till en början tyckte jag skålen var tämligen anonym, tråkig och 50 på dussinet, men så vred och vände jag på den. Hmm, väldigt tjockt glas, tung, fast bara 13 cm diameter och 5 cm hög. Levande glasmassa, sandpuntelmärke och mönstret! tyckte jag kände igen det. Påminner inte så lite om glasljusstakarna jag har från Limmared, i en annan tråd.
    Det finns ingen fotring som är slipad eller upphöjd, enbart formen som anger rundeln.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Till en början tyckte jag skålen var tämligen anonym, tråkig och 50 på dussinet, men så vred och vände jag på den. Hmm, väldigt tjockt glas, tung, fast bara 13 cm diameter och 5 cm hög. Levande glasmassa, sandpuntelmärke och mönstret! tyckte jag kände igen det. Påminner inte så lite om glasljusstakarna jag har från Limmared, i en annan tråd.
    Det finns ingen fotring som är slipad eller upphöjd, enbart formen som anger rundeln.
    Strösockerskålen som finns på bild i länken jag klämt in här är en Limmared, tycker väl mönstret är ganska likt va?

Comment

Jomenvisst!! om man nu kan få glaskänsla via internet så får jag det när jag ser din sockerskål. Tycker glaset "känns" kommen fram samma klump . Likheterna är slående. Har ingen ålder på min skål heller. Kanske Legion känner igen och kan kika i sina kuranter.

Comment

Eje5666 har helt rätt, det är samma mönster, ska kolla det lite nogrannare ikväll.

Comment

ja en klump är de,väger 807gr så den välter inte i första taget. De finns svar om skålen nånstans i nån tråd men jag minns inte var.

Comment

http://www.precisensan.com/antikforu...sk%E5l&page=10 Här har Legion svarat!

Comment

Ursprungligen postat av eje5666 Visa inlägg
              Kanon! där var svaret ja. Då kan vi idmärka tråden.

Comment

Äjth, din skål stämmer i storlek med en smörbytta och ska ha ett fat till vilket förklarar avsaknaden av en fotring.
                I min kurant är den rak upptill och har även ett lock, så helt lika är de alltså inte.
                Som du misstänkte är det samma serie som dina ljusstakar, kallas Engl. jag antar det betyder att mönstret är engelskt

Comment

Tack Legion. Då kanske jag springer på fler delar .

Comment

Working...
                  X