Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosta Sweden Bergh Kristall? [ID: Elis Bergh]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kosta Sweden Bergh Kristall? [ID: Elis Bergh]

Har en "karaff" (helt värdelös att hälla något ur) som är etikettmärkt "Kosta Sweden Bergh Kristall" samt signerad med något som jag inte ser vad det är. Det står Kosta och sen något tecken eller bokstav och sedan 1785. Vem har gjort denna? Betyder Berg Kristall Elis Bergh eller skriver dom så ändå bara?
    Vi måste tydligen putsa fönstren också ser jag...

All info jag kan få är jag tacksam för.
    Bifogade filer
    ---------------------
    Mvh Andreas Sandö

Jodå visst är det Elis Bergh Kosta som gjort din karaff. Han hade en egen etikett. Ibland hör man på auktioner odyl. Bergskristall Kosta, då kan man dra lite på munnen eller himla med ögonen I mitt tycke är din karaff jättefin. Synd att det inte går att hälla så bra ur den. En snygg karaff är ju till för att användas.

Comment

Bokstaven före sifferkombinationen är sannolikt ett slarvigt "B", och 1785 är modellnumret. Har inte mina böcker tillgängliga just nu, men 1785 borde innebära att den är formgiven nån gång i mitten på 40-talet. Kan kolla närmare ikväll...

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
        Jodå visst är det Elis Bergh Kosta som gjort din karaff. Han hade en egen etikett. Ibland hör man på auktioner odyl. Bergskristall Kosta, då kan man dra lite på munnen eller himla med ögonen I mitt tycke är din karaff jättefin. Synd att det inte går att hälla så bra ur den. En snygg karaff är ju till för att användas.
        Vad roligt, jag hade hoppats på att det var Elis som hade gjort den, men visste inte att han hade en egen etikett. Ja man kan ju undra vad bergskristall är.. Den är jättefin, inget snack om den saken, men när man häller ur den så plaskar och skvätter det åt alla håll, men jag kanske inte kan tekniken med den.

Vet du vad det är för tecken mellan Kosta och siffrorna i signeringen? Vet du när den är gjord? Mellan 1929-1950 antar jag, men lite mer exakt kanske?
        ---------------------
        Mvh Andreas Sandö

Comment

Karaffen är formgiven av Elis Bergh i december 1940 och var därefter i produktion under en ganska så lång tidsperiod.

Comment

Working...
          X