Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite speciell sockerskål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lite speciell sockerskål

Denna sockerskål ser vid en hastig titt helt ordinär ut. Slutet av 1800-talet knackad i botten, inget speciellt egentligen.

Enligt beskrivningen ovan så går de ganska lätt att finna. Men som sagt. min utmärker sig en del. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att man knappast finner en sådan som jag har om man lyfter på 1000 pressglasskålar på loppisar och antikaffärer.

Troligtvis har ni klurat ut hur den skiljer sig?
    Bifogade filer

Kan det vara så att den är märkt i godset, kanske Eda, Limmared eller Reijmyre?

Comment

Kan du inga fler?

Comment

Några till kanske, Gryt, Flerohopp, Kosta, har sett några pressglasdelar märkta Orrefors, men de var nog lite senare. Då var jag på rätt spår Jag har bara några delar med Turbinmönstret som är märkta Rejmyre.
        Last edited by E.B.; 2006-07-19, 21:59.

Comment

Har du hittat en till gjord av samma person som syltskålen jag fixa åt dig?

Comment

Nej!

Riktigt så bra är inte denna.

Men ärligt talat har jag sett fler märkta JVB än de som är märkta som denna.
            Den är märkt med ett K inom en romb. Kosta 1873, 1892 och 1896.
            Bifogade filer

Comment

Märkningen såg väldigt inspirerad ut av den brittiska registreringsmärkningen. Ser inte riktigt men finns det något mer än K:et, tex nummer vid spetsarna så att man kan säga mer när formen kom till eller är det bara en märkning för att identifiera bruket

Comment

Nja, det ser inte riktigt ut som det engelska regstration diamond mark.
                Detta märke talar bara om att Kosta har tillverkat skålen.
                Bifogade filer

Comment

Inte illa, det har jag aldrig sett på något jag hittat.

Men jag har i någon bok eller tidning ( vilken vet jag inte nu ) där det finns
                  denna märkning med som just Kosta.
                  Jag har för mig att i den boken eller tidningen även finns andra glasbruks-
                  märkningar ifrån svenskaglasbruk, ska se om jag hittar den under dagen.

Comment

Det vore kul at få se A.F.. Hittade en gammal tråd där min vas med the diamond mark fanns med http://www.precisensan.com/antikforu...?t=1092&page=2
                    du har rätt, det skiljer en del i utförandet.

Comment

Working...
                    X