Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funktionellt nubbeglas, ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Funktionellt nubbeglas, ålder?

Att detta glas fungerar lärde jag mig igår.
    Iskall OP till sillen och färskpäran!
    Glaset är 12 cm högt, har en del stenar och lusor samt lite "rinningar" i kuppans överkant.
    Glaset har en tjock fot och överlag god tyngd. Är det någon som har en idé om åldern?
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Att ditt glas är kraftigt handgjort och dessutom i en otidsenlig glasmassa är helt klart. Slitaget undertill är också intressant. Men när det är gjort, det vet nog någon, dock ej undertecknad. Har faktiskt aldrig sett ett glas överstigande c:a fyra generationers ålder med den typen av fot.

Nu har man ju lååångt ifrån sett allt, men den efterfrågade åsikten är kanske besvarad.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Glaset kan med Svenska glasögon förefalla konstigt, det följer inte det formspråk som vi är vana.

Med lite mer internationella glasögon ser det riktigt bra ut enligt min åsikt. Bilderna snappade ur Gebrauschsglas Thomas Dexel
      Som ni ser är glasen inte helt lika, men man ser tydligt det tjocka benet och fotens form. De avbildade glasen har också luftblåsa, normalt tillverkades glas av samma form både med och utan blåsa.
      Omnämnes som nordtyskland slutet av 1700-talet eller början av 1800-talet.
      Bifogade filer

Comment

Jag tror nog också att det inte är svenskt. Min interngissning gick till Danmark men Tyskland kan ju vara ett gott tips. Att det har ålder "känns". När jag var som mest optimistisk så gissade jag på mitten av 1800-talet.
        Just nu, så här tidigt en söndagsmorgon, får Kallins åsikt regera!
        Tack skall ni ha för åsikterna.
        resten satte han hår på.

Comment

Roligt och udda glas.

Comment

Frimurer glas. Den tykke fod dækker vist over at glas skal kunne holde til at slå ned i bordet.
            Ellers så er de fleste frimurer glas med hul stilk.

Comment

Jag kollade lite i Kosta 1855. Där finns maken till glaset med. Vinglas tjockfotade och dito med väder (frimurare).
              Bifogade filer

Comment

Frimurarglas utan synboler finns det? Dessutom bördet vara en fasettslipad
                klumpfot.

Comment

Frimurarglas är det egentligen inte innan de är försedda med de tillhörande symbolerna. Passare, ohuggna stenen, huggna stenen, murarslev, repet, vinkelhake mm.

Den fasettslipade klumpfoten är ett sent påfund, de tillhör inte denna divisionen.

Comment

Vet man när "fasetterna" kom?

Comment

Utan att vara någon expert på frimureri så skulle jag tänka mig slutet på 1800-talet. Det finns äldre med slipning, men de är inte svenska.

Comment

Jag har en liten bok som heter " English Drinking glasses 1675 - 1825 "
                        Den innefattar väl kanske inte allt som gjort i England under den perioden,
                        men en del firing glass finns med i boken.

Inget firing glass har fassettslipning under den tiden boken tar upp iallafall.

Comment

Kul, Kallin, om det vore ett Kostaglas!
                          Det ser ju onekligen mycket likt ut. Står något om storleken på vinglaset?
                          resten satte han hår på.

Comment

Det står inget om storleken.

Gjorde en bildsökning på google Firing glass canon

Där finns även ett Svenskt glas med.
                            Phoenix masonery är en rolig sida att besöka, det har tillverkats olika saker till frimurarna. Flaskor till exempel.

Comment

dansk glas 1825 - 1925 har figur 20 det timeglasformede frimurerglas. Om dem står der. Holmegaard katalog 1853 har Frimurerglas med massiv fod.
                              Dette glas er ikke med facetter.
                              I katalog 1900 optræder det med facetslibning og det gør det endnu i katalog 1930.

Comment

Working...
                              X