Visserligen flaskor, men dessa två fick också följa med under det här
ämnet, 10kr styck för en bläckflaska och en medicinare som verkar varit
fylld med bläck den med.
AF hvad kan du sige om krusene? Jeg har en del af dem. 5-6cm høje jeg køber dem for børneglas, men hvad er det egentlig og hvor er de fra?
Jeg har flere med plansleben bund. Kan du sige noget om alder ? jeg forestiller mig 1920erne.
Muggarna är väl kanske till för punsch? Eller varför inte vatten? Jag har ett par muggar i samma form, kanske lite större som man drack brunn ur. Har ett från Ronneby och ett från Arkelstorp. Skulle occkså tippa runt 1900-talets första tjugofem år.
Er de svenske?
I Danmark sælges disse krus i 1800tallet under navnet punchkrus. Omkring 1900 uddør skikken med punch og de sælges herefter som børnekrus. Jeg prøver at tage et billede af mine en dag.
Punschglasen som inte är slipade verkar vara betydligt mer ovanliga än de med slipning.
På loppisar brukar dessa punchglas oavsett slipning prismärkas lägre än de nyare lite mindre barnkrusen som Hose nämner. De nyare har oslipade puntelmärke medan de äldre är planslipade i botten.
Puntelmärke är som alla vet inte alltid teken på ålder.
Var dom är gjorda kan man nog inte svara på hose, är så vanliga att de
gjorts på många bruk och i många länder skulle jag tro.
Om alla mina är punschmuggar eller barnkrus ska jag låta vara osagt för det
vet jag inte, men de flesta säger punschmuggar om dem.
Jag har lite svårt att låta bli att köpa dem när örat är som det är och de inte
är för dyra, jag har lyckats få tag i 9 stycken i daxläget och alla med omvänt
öra.
Det konstiga är att bara en av dem jag hittat är slipad och 8 av dem oslipade,
kanske slumpen bara, för jag har också hört att de oslipade ska vara
ovanligare.
Av mina 9 är 4 planslipade och 5 har vasst puntelmärke.
Visserligen flaskor, men dessa två fick också följa med under det här
ämnet, 10kr styck för en bläckflaska och en medicinare som verkar varit
fylld med bläck den med.
Det var den originellaste ton jag någonsin sett på en typisk medicinflaska. Jag håller med dig, det måste vara från bläcket den innehållit.
Comment