Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med blåsa igen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glas med blåsa igen.

Det här glaset ser både gammalt och nytt ut.
    Kan det vara så att det är gjort FÖR att se gammalt ut?????
    10,5 cm högt. Foten är 7,5 cm i diameter. Kupan längst upp är 7 cm i diameter.
    En blåsa i foten. Flera svarta prickar och andra orenheter i övre delen av glaset. Mängder av små blåsor i övre delen av glaset, ingenting i undre delen.
    Trots sin storlek så rymmer det knappt 6 cl.
    Bifogade filer

Glömde säga att det väger hela 250 g. och kupans djup är endast 4 cm. av den totala höjden på 10,5 cm.
    Någon som känner igen glaset eller har några andra kommentarer?

Comment

Ja det var ett udda glas, med tanke på alla luftbubblor i cuppan och inga i
      benet eller på foten så bör väl luftbubblorna vara gjorda med mening alla
      Höglund.

Comment

Som du säger så är det antagligen meningen att de skall se ut så här men jag blir mer och mer nyfiken.
        Hittade idag fyra till på samma ställe.
        Alla olika. Vikt mellan 200 - 250 gram. Höjd 10 - 10,5 cm. Foten har samma diameter på alla. Kupans diameter är mellan 6 och 7 cm.
        Tjockleken på glaset varierar och är ganska ojämnt i kupan.
        Olika djup. Det med minst kupa rymmer 4 cl och det största rymmer 6 cl om man häller ända upp till kanten. Blåsor ända ner i foten på ett par av dem och på ett så är det dessutom grus och fibrer av något slag.
        Bifogade filer

Comment

Efterlyser fler synpunkter på dessa glas.
          Verkar i mina ögon underligt med olika höjd, storlek på kupan och volym.

Comment

Jag vill nog påstå att dina glas visar alla tänkbara tecken på att INTE vara gamla. Att de är lite olika beror säkert på att de är handgjorda, för det förekommer även idag en omfattande tillverkning för hand.
            Men det behöver inte betyda något, vad som är intressant borde väl vara om man tycker om sakerna eller inte?
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Nya eller inte så tycker jag om glasen. Tänkte ha dem som snapsglas. Sexcentilitersglaset till mej och fyran till gubben.

Comment

Hrrm, är det sådant som kallas kvinnoförtryck?
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Kvinnlig styrketräning är vad det är med tanke på glasens vikt.

Comment

Lyfter den här tråden igen då jag tycker glasen verkar väldigt lika EB.s Spindelvävsvaser.
                    Kan det vara samma designer tro?

Comment

Jag tror att det är någon studioglashytta som laborerat med dessa glas, dom har rullat in glasfiber eller något annat (finns olika material) två glasskikt och
                      och stucken blåsa, därför blir dom så tunga, normalt tar man upp glas en gång på pipan, och blåser cuppan, sedan ser jag att dom laborerat och rullat
                      in dessa orenheter i hela glaset, ser ut som dom provat lite olika,
                      när man rullar in färg mm och bygger glas i flera lager, då blir glasen tjockare,
                      klumpigare
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tyvärr så ser jag inte många likheter mellan dessa glas och mina vaser. Skulle inte tro att de kan ha mer gemensamt än kanske ungefärligt tillverkningsår, någon gång på 60-talet.

Comment

Jag tyckte att småbubbligheten såg rätt lika ut på bild.
                          Jag inbillar mej att mina är nyare än 60-tal men det är inte så gott att veta när man inte vet varifrån de kommer.

Comment

Working...
                          X