Nu i jultider har jag passat på att plundra hemhemmet lite. Fick med mig dessa fem glas. Någon som kan göra en gissning på ålder och härkomst?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
5 udda, nåja, glas...
Collapse
X
-
Glaset längst till vänster skulle jag vilja se mer av , uppifrån och ner och underifrån förstås!Ursprungligen postat av Annna Visa inläggNu i jultider har jag passat på att plundra hemhemmet lite. Fick med mig dessa fem glas. Någon som kan göra en gissning på ålder och härkomst?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
-
Självklart. Här kommer tre bilder på glas nummer 1.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggGlaset längst till vänster skulle jag vilja se mer av , uppifrån och ner och underifrån förstås!Så är det.
Comment
-
Jo det såg optikblåst ut. Är detkulpuntlat i botten? saknar lite nyans i glasmassan för mig...ummmmm! Kan det t.o.m vara lust i benet!?Ursprungligen postat av Annna Visa inläggSjälvklart. Här kommer tre bilder på glas nummer 1.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ja, skulle också säga att det är optikblåst. Minns inte hur botten såg ut just nu, glaset befinner sig på min nya hemort (och det gör inte jag...). Japp, du ser rätt, det är luft i benet.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggJo det såg optikblåst ut. Är detkulpuntlat i botten? saknar lite nyans i glasmassan för mig...ummmmm! Kan det t.o.m vara lust i benet!?
Så är det.
Comment
-
Mmm skulle gärna se fler bilder av glaset så småningom.Ursprungligen postat av Annna Visa inläggJa, skulle också säga att det är optikblåst. Minns inte hur botten såg ut just nu, glaset befinner sig på min nya hemort (och det gör inte jag...). Japp, du ser rätt, det är luft i benet.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Japp, det kommer. Du har ingen gissning när det gäller ålder eller ursprung?Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggMmm skulle gärna se fler bilder av glaset så småningom.Så är det.
Comment
-
Bilderna du visar gör det inte lätt att se egentligen, men luften i benet, en eventuell råpuntel och sedan en blick på glasmassan lättar perspektivet, om jag säger så.Ursprungligen postat av Annna Visa inläggJapp, det kommer. Du har ingen gissning när det gäller ålder eller ursprung?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Fritt översatt: Du är en skitfotograf!Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggBilderna du visar gör det inte lätt att se egentligen, men luften i benet, en eventuell råpuntel och sedan en blick på glasmassan lättar perspektivet, om jag säger så.

Återkommer med, förhoppningsvis, bättre bilder.
Så är det.
Comment
-
Helt off topic, men ändå.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggJo det såg optikblåst ut. Är detkulpuntlat i botten? saknar lite nyans i glasmassan för mig...ummmmm! Kan det t.o.m vara lust i benet!?
Först undrar hon om min charmfaktor, sedan undrar hon om det är lust i benet!!??Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Ta dig en god kopp kaffe Sladden och överse en stund med den "lack off precision" som karakteriserar" mina uttryck vid den här tiden på året! Min lust i benet förbehåller jag en integrerad skara närstående, för detta forum obekanta, dock!Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggHelt off topic, men ändå.
Först undrar hon om min charmfaktor, sedan undrar hon om det är lust i benet!!??
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Comment
-
Jag rekomenderar dig att kika här http://www.collector-sweden.com/ jag tycker det är väldigt svårt att datera glas, fastän jag läser på med jämna mellanrum. Jag skulle säga sent 1800-tal på de stora glasen.Ursprungligen postat av Annna Visa inläggGlaset längst till vänster är det glas som tidigare visats i tråden.
Igår fann jag de två längst till höger. Vinglas och snapsglas antar jag? Ålder?
Glas nr 1 och 2 har ganska så lika ben, vad kan det vara för ålder på dem?Last edited by Äjth; 2009-04-01, 13:10.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Hade missat den här disskussionen :-)
Blir ett lite tråkigt svar, för vad jag ser är de flesta glasen ungefär samtida. Glaset till vänster som du visat förrut tror jag som Äjth är sent 1800-tal eller runt 1900. Glaset till höger är nog samma tid.
Glaset i mitten kan vara nyare - men har det puntelmärke eller bortslipat sådant är det nog samma tid också.
Hur är det med dina andra glas på första bilden? Dricksglasen med grönton ser ut som någon nyare hyttproduktion - de bakre kan dock vara äldre - är det Rydbergslipning eller bara en rand? Har de puntelmärke eller bortslipat sådant är de nog från runt 1900 - annars är de nog gjorda en bit in på 1900-talet.
Comment
Comment